بررسی رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی با آسیبپذیری روانی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان گرگان در سال 1398
دوره 4، شماره 41، آبان 1400، صفحات 10 - 1
نویسندگان : آزاده لکزایی و مليحه عباسی و لیلا سادات عزیزی ضیابری * و اکرم ثناگو
چکیده :
مقدمه: تفاوتهاي فردي در شخصیت، بازتاب تفاوت در حساسیت افراد در سیستمهاي بازداري (BIS ) و فعال سازي رفتاري(BAS) است. حساسیت اضطرابی بیانگر ترس از نشانههای اضطرابی است و از این فرض سرچشمه میگیرد که این نشانهها به پیامدهای آسیب زای بدنی، روانشناختی و اجتماعی منجر میشود، بنابراین هدف از مطالعه تعیین رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی با آسیبپذیری روانی دانش آموزان مقطع متوسطه می باشد. روش کار: مطالعه (توصیفی - همبستگی) در سال 1398 با روش نمونه گیری در دسترس بر روی 373 دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان گرگان- ایران انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه سیستمهای بازداری/فعال سازی رفتاری، پرسشنامه حساسیت اضطرابی و پرسشنامه نشانههای اختلالات روانی بود. دادهها در SPSSنسخه 20 آنالیز شد. سطح معنیداری آزمون¬ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص شد بین سیستمهای فعال سازی رفتاری با میزان آسیبپذیری روانی دانش آموزان ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد (278/0=r ، 005/0p=) و همچنین بین حساسیت اضطرابی با میزان آسیبپذیری روانی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان گرگان در سال 1398 ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد(246/0=r ، 00/0p). نتیجه گیری: بین سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی با آسیبپذیری روانی دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد یعنی هر چه سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی بیشتر باشد آسیبپذیری روانی دانش آموزان بیشتر است.
مقدمه: تفاوتهاي فردي در شخصیت، بازتاب تفاوت در حساسیت افراد در سیستمهاي بازداري (BIS ) و فعال سازي رفتاري(BAS) است. حساسیت اضطرابی بیانگر ترس از نشانههای اضطرابی است و از این فرض سرچشمه میگیرد که این نشانهها به پیامدهای آسیب زای بدنی، روانشناختی و اجتماعی منجر میشود، بنابراین هدف از مطالعه تعیین رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی با آسیبپذیری روانی دانش آموزان مقطع متوسطه می باشد. روش کار: مطالعه (توصیفی - همبستگی) در سال 1398 با روش نمونه گیری در دسترس بر روی 373 دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان گرگان- ایران انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه سیستمهای بازداری/فعال سازی رفتاری، پرسشنامه حساسیت اضطرابی و پرسشنامه نشانههای اختلالات روانی بود. دادهها در SPSSنسخه 20 آنالیز شد. سطح معنیداری آزمون¬ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص شد بین سیستمهای فعال سازی رفتاری با میزان آسیبپذیری روانی دانش آموزان ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد (278/0=r ، 005/0p=) و همچنین بین حساسیت اضطرابی با میزان آسیبپذیری روانی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان گرگان در سال 1398 ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد(246/0=r ، 00/0p). نتیجه گیری: بین سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی با آسیبپذیری روانی دانش آموزان رابطه مستقیم وجود دارد یعنی هر چه سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت اضطرابی بیشتر باشد آسیبپذیری روانی دانش آموزان بیشتر است.
کلمات کلیدی :
سیستمهای مغزی رفتاری، حساسیت اضطرابی، آسیبپذیری روانی
سیستمهای مغزی رفتاری، حساسیت اضطرابی، آسیبپذیری روانی
مشاهده مقاله
639
دانلود
0