دوره 5، شماره 55، دی 1401، صفحات 95 - 107
نویسندگان : امین رمشکانیان * و یدالله حمیدیان

چکیده :
امروزه اندیشمندان مختلف معتقدند که مهم‏ترین و مؤثرترین عامل در مدرسه معلمان هستند و در برابر عملکرد شغلی خود و پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان و اعمال هدفمند در سازمان مسئول می‏ باشند. توسعه حرفه ‏ای معلمان عبارت است از «فرآیندها و فعالیت‏های برنامه‏ ریزی شده برای افزایش دانش، مهارت و نگرش معلمان، به نحوی که موجب بهبود یادگیری دانش آموزان شود». نتایج پژوهش باچینسکی و هانسن نیز نشان داده که توسعه حرفه ‏ای معلمان موجب افزایش دانش محتوایی آنها، استفاده از روش تدریس مبتنی بر پژوهش در کلاس درس و بهبود یادگیری دانش ‏آموزان می ‏شود. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت مهارت های‏ حرفه ‏ای معلمان به بررسی روش های مختلف تدریس، راهبردهای تدریس از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی و اهمیت و جایگاه آنها پرداخته است. و در ادامه نقش معلم در فرآیند یاددهی- یادگیری و رویکردهای یاددهی- یادگیری را مورد بررسی قرار می دهد.

کلمات کلیدی :
مهارت های حرفه ای، فرایند یاددهی- یادگیری، رویکردهای یاددهی- یادگیری، معلمان


مشاهده مقاله
450
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۸ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱