بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه بدخشان از آزمون، اندازهگیری، سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلیشان توسط استادان در سال ۱۴۰۲هـخ
دوره 6، شماره 67، دی 1402، صفحات 86 - 102
نویسندگان : فیروزالدین امید * و نیازمحمد ذاکری
چکیده :
ارزیابی داوری ارزشی در مورد شئی یا فرد است که به صورت سیستماتیک انجام میشود. ارزیابی آموزشی یک وظیفه کلی معلم و جزئي ناگسستنی پروسه تدریس است. هدف این تحقیق دریافت میزان رضایت دانشجویان ذکور دانشگاه بدخشان از آزمون، اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلیشان توسط استادان این نهاد علمی در جریان سال ۱۴۰۲ است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربرد و از لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی مقطعی و از لحاظ تجزیه و تحلیل کمی و کیفی میباشد. جامعه آمار ۳۵۲۱ دانشجو طبقه ذکور ۲۶ گروه و در ۹ دانشکده این دانشگاه از صنف اول تا صنف چهارم و تعداد نمونه بیشتر از حد معیاری طبق جدول مورگان(۳۵۴) تن از دانشجویان رشتهها و تعداد داخله صنفهای مختلف به روش خوشهی تعیین و در هر صنف نمونهها به صورت تصادفی انتخاب گردیده است. ابزار تحقیق پرسشنامه و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از ورژن ۲۴ SPSS تحلیل و تجزیه گردیده است. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان از شیوه آزمون، اندازهگیری نمرات و سنجش فعالیتها، مواد و پروگرام آموزشی استادان اکثراً رضایت دارند و از ارزشیابی پیشرفت تحصیلیشان اکثر دانشجویان ناراضی هستند. به این عقیده اند که عدالت در نمرهدهی رعایت نمیشود.. در نتیجه میتوان گفت که مهارتهای استادان در قسمت طرح سؤالهای آزمونها، اندازهگیری و سنجش فعالیتهای آموزشی دانشجویان بسیار خوب است و در قسمت داوری ارزشی از پیشرفت تحصیلی دانشجویان به آموزشهای مسلکی نیازمند اند.
ارزیابی داوری ارزشی در مورد شئی یا فرد است که به صورت سیستماتیک انجام میشود. ارزیابی آموزشی یک وظیفه کلی معلم و جزئي ناگسستنی پروسه تدریس است. هدف این تحقیق دریافت میزان رضایت دانشجویان ذکور دانشگاه بدخشان از آزمون، اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلیشان توسط استادان این نهاد علمی در جریان سال ۱۴۰۲ است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربرد و از لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی مقطعی و از لحاظ تجزیه و تحلیل کمی و کیفی میباشد. جامعه آمار ۳۵۲۱ دانشجو طبقه ذکور ۲۶ گروه و در ۹ دانشکده این دانشگاه از صنف اول تا صنف چهارم و تعداد نمونه بیشتر از حد معیاری طبق جدول مورگان(۳۵۴) تن از دانشجویان رشتهها و تعداد داخله صنفهای مختلف به روش خوشهی تعیین و در هر صنف نمونهها به صورت تصادفی انتخاب گردیده است. ابزار تحقیق پرسشنامه و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از ورژن ۲۴ SPSS تحلیل و تجزیه گردیده است. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان از شیوه آزمون، اندازهگیری نمرات و سنجش فعالیتها، مواد و پروگرام آموزشی استادان اکثراً رضایت دارند و از ارزشیابی پیشرفت تحصیلیشان اکثر دانشجویان ناراضی هستند. به این عقیده اند که عدالت در نمرهدهی رعایت نمیشود.. در نتیجه میتوان گفت که مهارتهای استادان در قسمت طرح سؤالهای آزمونها، اندازهگیری و سنجش فعالیتهای آموزشی دانشجویان بسیار خوب است و در قسمت داوری ارزشی از پیشرفت تحصیلی دانشجویان به آموزشهای مسلکی نیازمند اند.
کلمات کلیدی :
تدریس، رضایت، آزمون، اندازهگیری، سنجش، ارزیابی پیشرفت تحصیلی، ارزیابی برای تدریس، ارزیابی تدریس، ارزیابی از تدریس
تدریس، رضایت، آزمون، اندازهگیری، سنجش، ارزیابی پیشرفت تحصیلی، ارزیابی برای تدریس، ارزیابی تدریس، ارزیابی از تدریس
مشاهده مقاله
220
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ آبان ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۷ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۲