دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 64 - 79
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و راضیه زینالی بالستانی و لیلا رحیم زاده

چکیده :
تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه اصول نوین رهبری و مدیریت آموزشی با خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه می باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا توصیفی از نوع ماتریس همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه بود که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به کار بودند که 106 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع¬آوری داده‌ها، از پرسشنامه¬های استاندارد خودکارآمدی saseo(2018) مدیریت آموزشی خاندانی(1392)، خلاقیت عابدی(1368) و اصول رهبری آویلیو و گاردنر(2005) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. نتایج یافته‌ها نشان داد بین متغیرهای پیش بین با خلاقیت و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. ؛ بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که متغیرهای پیش بین نقش مهمی را در خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ایفا می¬کنند.

کلمات کلیدی :
اصول نوین رهبری، مدیریت آموزشی، خلاقیت، خودکارآمدی.


مشاهده مقاله
29
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۳ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۵ اسفند ۱۴۰۳