
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,398
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,067
-
درصد پذیرش39.17%
-
درصد عدم پذیرش60.83%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,063,572
مبانی اهمال کاری دانش آموزان و ارتباط با هویت تحصیلی
دوره 4، شماره 45، اسفند 1400، صفحات 82 - 68
1- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی. دانشگاه محقق اردبیلی . ۰۹۰۵۴۶۸۸۰۸۸
2- کارشناس آموزش ابتدایی . دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل. ۰۹۰۵۵۰۵۴۶۵۵
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی و اهمال کاری میباشد. پدیده اهمال کاری درمیان دانش آموزان دیده میشود. روش تحقیق پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و جهت تدوین پژوهش از منابع کتاب ها و مقالات منتشر شده در این راستا استفاده شده است. اهمالكاري يا تنبلي يعني به آينده محول كردن كاري كه تصميم به اجراي آن گرفتهايم. اهمالكاري به هر شكلي كه باشد، رفتاري نامطلوب و نكوهيده است و بتدريج در وجود انسان به صورت عادت درميآيد. پس با آن مبارزه كنيد، زيرا پيامدهاي تاخير در كار، براي شخص نيز رنجآور است و احساسي كه از اين تاخير در او ايجاد ميشود، علاوه بر زيانهاي پيشبيني شده و نشده، شرمساري و بيزاري از خويشتن را نيز در بر دارد. اهمال کاری تحصیلی یکی از شایع ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی است که به تمایل غالب فراگیران برای به تاخیر انداختن فعالیت ها و هدف های تحصیلی اشاره دارد، تا آنجایی که عملکرد بهینه را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب مشکلات بسیاری می شود و به عنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی؛ کمیت و کیفیت یادگیری را کاهش می دهد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی انجام شده است. می توان چنین نتیجه گرفت که امروزه جهت رفع مشکل اهمال کاری دانش آموزان باید به عوامل مرتبط با این پدیده توجه کرد و درصدد رفع آن ها کوشید. همان اندازه که مباحث نظری با مطالعات تجربی و دقیق همراه می شود، یافته های امیدوار کننده تری نیز به دست می آید.
کلمات کلیدی :