
بررسی رابطه اصول نوین رهبری و مدیریت آموزشی با خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه
دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 64 - 79
1 دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه،دانشگاه آزاد اسلامی.ارومیه.ایران
2 مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر.واحد ارومیه.دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی.ارومیه.ایران
3 کارشنای روانشناسی.گروه علوم تربیتی و روانشناسی،واحد ارومیه.دانشگاه پیام نور.ارومیه.ایران
چکیده :
تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه اصول نوین رهبری و مدیریت آموزشی با خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه می باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا توصیفی از نوع ماتریس همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه بود که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به کار بودند که 106 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع¬آوری دادهها، از پرسشنامه¬های استاندارد خودکارآمدی saseo(2018) مدیریت آموزشی خاندانی(1392)، خلاقیت عابدی(1368) و اصول رهبری آویلیو و گاردنر(2005) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد بین متغیرهای پیش بین با خلاقیت و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. ؛ بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که متغیرهای پیش بین نقش مهمی را در خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ایفا می¬کنند.
تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه اصول نوین رهبری و مدیریت آموزشی با خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه می باشد.تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا توصیفی از نوع ماتریس همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه بود که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به کار بودند که 106 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع¬آوری دادهها، از پرسشنامه¬های استاندارد خودکارآمدی saseo(2018) مدیریت آموزشی خاندانی(1392)، خلاقیت عابدی(1368) و اصول رهبری آویلیو و گاردنر(2005) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد بین متغیرهای پیش بین با خلاقیت و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. ؛ بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که متغیرهای پیش بین نقش مهمی را در خلاقیت و خودکارآمدی مدیران مدارس ایفا می¬کنند.
کلمات کلیدی :
اصول نوین رهبری، مدیریت آموزشی، خلاقیت، خودکارآمدی.
اصول نوین رهبری، مدیریت آموزشی، خلاقیت، خودکارآمدی.
-
147
-
10
-
1403/09/18
-
1403/10/23
-
1403/12/05