
تاثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش نشخوار فکری، شکست تحصیلی و هراس اجتماعی دانش آموزان کنکوری دارای اضطراب امتحان
دوره 7، شماره 70، فروردین 1403، صفحات 112 - 130
نویسندگان : سحر عبدالعظیمی* 1 ، سعید شاویسی زاد 2 ، محمدرضا بختیاری 3 ، مهسا بسامی 4 ، محمود جمالی ورزنه 5
1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
2 دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران
4 کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
5 دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تاثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش نشخوار فکری، شکست تحصیلی و هراس اجتماعی دانش آموزان کنکوری دارای اضطراب امتحان بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي هراس اجتماعی کانور (2000)، شکست تحصیلی کازدین(1983) و نشخوار فکری راچمن و شفران(1996) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد که بين آزمودنیهای گروه¬ آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون ابعاد نشخوار فکری با كنترل پيش¬آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي¬توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته ابعاد نشخوار فکری ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه ¬هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون شکست با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي¬توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی ابعاد شکست ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه ¬هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون ابعاد هراس اجتماعی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي-توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی ابعاد هراس اجتماعی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است.
هدف از اين پژوهش، تاثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن بر کاهش نشخوار فکری، شکست تحصیلی و هراس اجتماعی دانش آموزان کنکوری دارای اضطراب امتحان بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي هراس اجتماعی کانور (2000)، شکست تحصیلی کازدین(1983) و نشخوار فکری راچمن و شفران(1996) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد که بين آزمودنیهای گروه¬ آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون ابعاد نشخوار فکری با كنترل پيش¬آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي¬توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته ابعاد نشخوار فکری ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه ¬هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون شکست با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي¬توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی ابعاد شکست ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه ¬هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس ¬آزمون ابعاد هراس اجتماعی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي-توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی ابعاد هراس اجتماعی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي¬دهد كه 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است.
کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن، نشخوار فکری، شکست تحصیلی، هراس اجتماعی
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر حضور ذهن، نشخوار فکری، شکست تحصیلی، هراس اجتماعی
-
371
-
11
-
1402/11/18
-
1402/12/21
-
1403/01/30