
رابطه هدف های پيشرفت و ابعاد هویت با انگیزه تحصيلي در دانش آموزان
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 122 - 134
1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
چکیده :
هدف از اين پژوهش رابطه هدف های پيشرفت و ابعاد هویت با انگیزه تحصيلي در دانش آموزان بود. روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه اين پژوهش مشتمل بر 250 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم كه براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصيلي ، هدف های پيشرفت و ابعاد هویت بود. یافتهها با استفاده از روش ضریب همبستگی و رگرسیون، نشان داد كه بین هدف های پیشرفت با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت تبحر گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت عملکرد گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت اجتناب از تبحر با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه اي مشاهده نمیشود. بین هدف پیشرفت اجتناب از عملکرد با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه اي مشاهده نمیشود. بین بعد هویت اطلاعاتی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود بین بعد هویت هنجاری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد همچنین بین بعد هویت سردرگم و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود ندارد. متغیرهای بعد هویت اطلاعاتی ، هویت هنجاری ، هدف پیشرفت عملکرد گرا و هدف پیشرفت تبحر گرا به ترتیب پیش بینی کننده انگیزه تحصیلی دانش آموزان میباشند.
هدف از اين پژوهش رابطه هدف های پيشرفت و ابعاد هویت با انگیزه تحصيلي در دانش آموزان بود. روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه اين پژوهش مشتمل بر 250 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم كه براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصيلي ، هدف های پيشرفت و ابعاد هویت بود. یافتهها با استفاده از روش ضریب همبستگی و رگرسیون، نشان داد كه بین هدف های پیشرفت با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت تبحر گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت عملکرد گرا با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین هدف پیشرفت اجتناب از تبحر با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه اي مشاهده نمیشود. بین هدف پیشرفت اجتناب از عملکرد با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان رابطه اي مشاهده نمیشود. بین بعد هویت اطلاعاتی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود بین بعد هویت هنجاری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد همچنین بین بعد هویت سردرگم و انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود ندارد. متغیرهای بعد هویت اطلاعاتی ، هویت هنجاری ، هدف پیشرفت عملکرد گرا و هدف پیشرفت تبحر گرا به ترتیب پیش بینی کننده انگیزه تحصیلی دانش آموزان میباشند.
کلمات کلیدی :
انگیزه تحصيلي، هدف های پيشرفت، ابعاد هویت
انگیزه تحصيلي، هدف های پيشرفت، ابعاد هویت
-
437
-
10
-
1402/01/17
-
1402/02/04
-
1402/03/28