ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق و تجارب حافظه بر اساس دست‌برتری در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه
دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 94 - 105
نویسندگان : نرگس بهمنی* 1 ، یدالله خرم آبادی 2

1 کارشناسی ارشد روانشناسی رشته مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران

2 استادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران

چکیده :
این پژوهش با هدف مطالعه و مقایسه حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق‌بارآور و تجارب حافظه بر اساس دست‌برتری در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع علّی‌مقایسه‌ای بود. جامعه ‌آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تعداد ۱۳۴۰۹ نفر بود که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۷۳ نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامه‌ی استاندارد دست‌برتری آنت (۱۹۷۰)، حساسیت پردازش حسی عطاری و همکاران (۱۴۰۱)، تخیل لیانگ، سو، چانگ و لین (۲۰۱۲) و تجارب حافظه سوتین و لوچتی (۲۰۱۶) بود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ و آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه متغیر حساسیت پردازش حسی، تخیل خلاق‌بارآور و تجارب حافظه در دانش‌آموزان راست‌دست و چپ‌دست دارای تفاوت معنادار با یکدیگر هستند. تخیل خلاق‌بارآور و تجارب حافظه در میان دانش‌آموزان دختر راست‌دست بیشتر از چپ‌دست بود، ولی حساسیت پردازش حسی در میان دانش‌آموزان دختر چپ‌دست بیشتر از دانش‌آموزان راست‌دست بود.
کلمات کلیدی :
دست برتری، حساسیت به پردازش حسی، تخیل خلاق-بارآور، تجارب حافظه، دانش‌آموز
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !