
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,061,009
بررسی مروری اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر علائم کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
دوره 7، شماره 78، آذر 1403، صفحات 108 - 115
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رواشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده :
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی محسوب می شود. این اختلال با علائم بیش فعالی/ تکانشگری و نقص توجه مشخص می شود. این اختلال به نقص در حوزه های مختلف تحصیلی، اجتماعی و بین فردی در کودکان می انجامد. به دلیل پیامد های این اختلال، تا کنون درمان های مختلفی در جهت درمان علائم این اختلال توسعه یافته اند. این درمان ها به طور کلی به دو مدل دارویی و غیردارویی تقسیم می شوند. درمان مبتنی بر ذهنی سازی یک درمان غیردارویی است که برای درمان اختلالات مختلف از جمله اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر در جهت مرور پژوهش های انجام شده در زمینه اثربخشی این درمان بر اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان با بهره گیری از روش مرور نظامند پیشینه پژوهشی از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، انجام گرفت. این جستجو به شناسایی چندین مقاله در این حوزه انجامید که در نهایت تعداد 9 مقاله جهت مرور نظامند وارد پژوهش حاضر شدند. با توجه به معنادار بودن اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر علائم کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، نتایج این مرور نظامند نشان داد این رویکرد درمانی می تواند در جهت بهبود علائم اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان، به ویژه در حیطه اجتماعی و بین فردی مورد استفاده متخصصان این حوزه قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
- 277
- 31
- 1403/05/06
- 1403/07/04
- 1403/09/19