
بررسی تاثیرپذیری خودتنظیمی یادگیری و سازگاری اجتماعی از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دانش آموزان
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 286 - 301
1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 کارشناسی ارشد روانشناسی
3 وزارت آموزش و پرورش استان فارس، کازرون، ایران
4 کارشناسی دبیری ریاضی
چکیده :
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یکی از درمانهایی موج سوم رفتاردرمانی است که برای درمان مشکلات روانی کاربرد دارد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مبنای فلسفی زمینه گرایی عملکردی و مبنای نظری چهارچوب رابطه ذهنی استوار شده است و در جهت نشان دادن انعطاف پذیری روان شناختی یعنی ایجاد توانایی انتخاب عملی در بین گزینه های مختلف که مناسب تر می باشد به کار می رود، نه اینکه عملی صرفا در جهت افکار، احساسات و خاطرات آشفته ساز انجام شده یا در حقیقت به فرد تحمیل شود. این تحقیق به روش توصیفی و از نوع کتابخانه ای و با هدف بررسی تاثیرپذیری خودتنظیمی یادگیری و سازگاری اجتماعی از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دانش آموزان انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد درماني مبتني بر پذيرش و تعهد با تلفیقی از چهار رویکرد توجه، پذیرش، تعهد و تغییر رفتار مي تواند باعث افزايش سازگاري اجتماعي و خودتنظيمي يادگيري در دانش آموزان شود.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یکی از درمانهایی موج سوم رفتاردرمانی است که برای درمان مشکلات روانی کاربرد دارد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مبنای فلسفی زمینه گرایی عملکردی و مبنای نظری چهارچوب رابطه ذهنی استوار شده است و در جهت نشان دادن انعطاف پذیری روان شناختی یعنی ایجاد توانایی انتخاب عملی در بین گزینه های مختلف که مناسب تر می باشد به کار می رود، نه اینکه عملی صرفا در جهت افکار، احساسات و خاطرات آشفته ساز انجام شده یا در حقیقت به فرد تحمیل شود. این تحقیق به روش توصیفی و از نوع کتابخانه ای و با هدف بررسی تاثیرپذیری خودتنظیمی یادگیری و سازگاری اجتماعی از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دانش آموزان انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد درماني مبتني بر پذيرش و تعهد با تلفیقی از چهار رویکرد توجه، پذیرش، تعهد و تغییر رفتار مي تواند باعث افزايش سازگاري اجتماعي و خودتنظيمي يادگيري در دانش آموزان شود.
کلمات کلیدی :
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، خود تنظیمی یادگیری، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، خود تنظیمی یادگیری، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان
-
343
-
9
-
1402/05/07
-
1402/06/12
-
1402/06/28