
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,526
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر
دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 91 - 115
1- کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
2- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
3- کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
چکیده :
هدف از اين پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تاب آوری روانی و تنظیم شناختی هیجان در بین افراد معتاد به مواد مخدر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش دردسترس انتخاب شدند. 15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران ( 2002 )، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و بهزیستی روان شناختی ریف (1994) بود. گروه آزمايش به صورت هفتگی، طی هشت جلسه و هرجلسه به مدت یک و نیم ساعت آموزش ذهن آگاهی دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین تاب آوری روانی، تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار و بهزیستی روان شناختی در افراد معتاد به مواد مخدر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل ، موجب افزایش تنظیم شناختي هیجان سازگار، تاب آوری روانی و بهزیستی روان شناختی و کاهش تنظیم شناختي هیجان ناسازگار در افراد معتاد به مواد مخدر شده است. بنابراین ذهن آگاهی می تواند در رها سازي افراد از افکار اتوماتیک، عادت ها و الگوهاي رفتاري ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمی را در تنظیم رفتاري ایفا کند. به علاوه با افزودن وضوح و حیات به تجربیات می تواند سلامتی و شادمانی را به همراه داشته باشد.
- 95
- 20
- 1403/09/23
- 1403/11/21
- 1404/02/28