
ابعاد کمال گرایی و اضطراب امتحان: بررسی رابطه بین کمال گرایی، افسردگی و سطوح اضطراب امتحان دانش آموزان دوره ابتدایی
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 32 - 38
نویسندگان : راضیه نوروزی* 1 ، یونس کیهانی فر 2 ، آناهیتا ولی بحرینی 3 ، نجمه درودی 4 ، مهدی یعقوبی 5
1 کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
3 کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، خراسان رضوی، ایران
4 کارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه خیام مشهد خراسان رضوی، ایران
5 کارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی قم، پژوهشکده علوم اعصاب بالینی، قم، ایران
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی، افسردگی و سطوح اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد. روش پژهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، توصیفی همبستگی بود. پژوهش حاضر در سال 1401 و در شهر شیراز انجام شد. بدین منظور از از میان دانش آموزان پایه داده های به دست آمده از مجموع 210 شرکت کننده در تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس کمال گرایی کودک و نوجوان، مقیاس افسردگی کودکان، مقیاس اضطراب امتحان وست ساید استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونt، همبستگی، ANOVA یک طرفه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سطح اضطراب امتحان و افسردگی دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت (05/0>p). یافتهها همچنین نشان داد که سطوح کمالگرایی دانشآموزان با توجه به سطح اضطراب امتحان آنان متفاوت است.
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی، افسردگی و سطوح اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد. روش پژهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، توصیفی همبستگی بود. پژوهش حاضر در سال 1401 و در شهر شیراز انجام شد. بدین منظور از از میان دانش آموزان پایه داده های به دست آمده از مجموع 210 شرکت کننده در تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس کمال گرایی کودک و نوجوان، مقیاس افسردگی کودکان، مقیاس اضطراب امتحان وست ساید استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونt، همبستگی، ANOVA یک طرفه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سطح اضطراب امتحان و افسردگی دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت (05/0>p). یافتهها همچنین نشان داد که سطوح کمالگرایی دانشآموزان با توجه به سطح اضطراب امتحان آنان متفاوت است.
کلمات کلیدی :
کمال گرایی، افسردگی، اضطراب، دانش آموزان
کمال گرایی، افسردگی، اضطراب، دانش آموزان
-
405
-
9
-
1402/03/10
-
1402/04/18
-
1402/06/25