
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,395
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,064
-
درصد پذیرش39.2%
-
درصد عدم پذیرش60.8%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,168
بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه و میل به یادگیری در دانش آموزان
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 83 - 97
1- دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه غیرانتفاعی زند شیراز
چکیده :
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته میشود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال میسازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دستۀ درونی و بیرونی تقسیم میکنند. انگیزۀ درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذتبخش است. اما انگیزۀ بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان میآورد .انگیزۀ یادگیری در دانشآموزان، به معنای تمایل درونی آنها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل میتواند ناشی از انگیزههای درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزه در یادگیری و راهکارهای ایجاد آن در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهمترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانشآموز برای یادگیری، فعال نگهداشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود.
کلمات کلیدی :
- 827
- 22
- 1402/02/21
- 1402/03/22
- 1402/05/25