ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

بررسی نقش متغیرهای شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 467 - 481
نویسندگان : نگار فولادوند* 1 ، فروغ فرهادزاده شوشتری 2 ، زیبا دهقان 3

1 کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه پیام نور مرکز الشتر

2 کارشناسی ارشد حکمت هنر اسلامی ، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد نورآباد ممسنی

چکیده :
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. یکی از این عوامل موثر متغیرهای شناختی و فراشناختی می باشد. شناخت به معنای عام آن یعنی دانستن و شامل فرایندهای عالی ذهنی مانند: حل مسئله، خلاقیت، درک مطلب، ربط دهی و استدلال می گردد، در حالیکه فراشناخت دانش نسبت به تمام فرایندهای شناختی است. فراشناخت بر دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود، فرایند عمل، سازماندهی و هماهنگی مجموعه ای از جریان ها و نیز هر گونه دانش یا کنش شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد اطلاق می گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای روانشناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد شناخت دانش آموزان درباره توانایی هایشان و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، منجر به بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی در آنها می گردد.
کلمات کلیدی :
شناخت، فراشناخت، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !