
بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 30 - 46
1 کارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه اقبال لاهوری
2 کارشناسی ارشد هواشناسی ، دانشگاه یزد و کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد ، دانشگاه تهران شرق
3 کارشناسی علوم تربیتی (گرایش آموزش ابتدایی) ، دانشگاه فرهنگیان اراک پردیس حضرت زینب کبری (س)
4 کارشناسی معارف اسلامی (ادیان و عرفان)
چکیده :
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است. امروزه، مهمترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه هاي فکري در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. از این رو، نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد و موفق دانست که عملکرد تحصیلی و متعاقب آن موفقیت در زندگی وشغل آینده دانش آموزان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. با توجه به اینکه تصمیمگیری درباره انتخاب شغل و حرفه آینده، یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین موضوعات در زندگی هر دانش آموز به حساب میآید، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخصیت هر دانش آموز میتواند نقش مهمی در انتخاب شغل آینده و بهطورکلی در زندگی حرفهای او داشته باشد. براساس این نظریه، دانش آموزان را میتوان از نظر شخصیتی در یکی از شش تیپ واقعگرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی طبقهبندی کرد.
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است. امروزه، مهمترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه هاي فکري در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. از این رو، نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد و موفق دانست که عملکرد تحصیلی و متعاقب آن موفقیت در زندگی وشغل آینده دانش آموزان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. با توجه به اینکه تصمیمگیری درباره انتخاب شغل و حرفه آینده، یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین موضوعات در زندگی هر دانش آموز به حساب میآید، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخصیت هر دانش آموز میتواند نقش مهمی در انتخاب شغل آینده و بهطورکلی در زندگی حرفهای او داشته باشد. براساس این نظریه، دانش آموزان را میتوان از نظر شخصیتی در یکی از شش تیپ واقعگرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی طبقهبندی کرد.
کلمات کلیدی :
شخصیت، آینده شغلی، دانش آموزان، نظریه جان هالند
شخصیت، آینده شغلی، دانش آموزان، نظریه جان هالند
-
472
-
10
-
1402/03/17
-
1402/04/11
-
1402/05/25