ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

راهبردهای مشاوران برای توسعه سلامت روانی دانش‌آموزان
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 142 - 155
نویسندگان : مائده یزدانی پور* 1

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اهواز

چکیده :
همه انسان‌ها در هر رتبه و مقامی که باشند، همیشه نیازمند مشورت با صاحبان اندیشه و خرد هستند. به سخن دیگر، احساس نیاز به مشورت در انسان از نشانه‌های خردگرایی، کمال و تحول مطلوب شخصیت است. یکی از مهم‌ترین اموری که مشاوران نقش ارزنده‌ای در توسعه آن دارند، سلامت روانی می‌باشد. سلامت روانی به قابلیت برقراری ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به‌طور منطقی، عادلانه و مناسب گفته می‌شود. دانش‌آموزی که از ایمنی روانی برخوردار است؛ توانایی احترام به خود را داراست و می‌تواند توانایی‌هایش را در حد واقعی قلمداد کند. ما در این مقاله بعد از بررسی یافته‌های مقالات، اسناد و پایگاه‌های اینترنتی معتبر در این حوزه ابتدا به توضیح مفاهیمی همچون سلامت روانی، مشاوره، خودتنظیمی هیجانی، آموزش خودمراقبتی پرداخته و ثانیا در زمینه عوامل موثر بر سلامت روانی دانش‌آموزان، نقش مشاور بر آن و الگوهای ارائه شده مطالبی را بیان کرده‌ایم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانه‌ای- مروری است که به شیوه توصیفی انجام شده است. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن می‌باشد که ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان از بروز اختلالات روانی در آن‌های جلوگیری به‌عمل می‌آورد و مشاوران می‌توانند با راهبردهایی از قبیل آموزش خودمراقبتی، آموزش خودتنظیمی هیجانی، آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نقش موثری در بهبود وضع روانشناختی مدارس ایفا کنند.
کلمات کلیدی :
مشاوره، سلامت روانی، خودمراقبتی، خودتنطیمی هیجانی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !