
تأثیر ساختاری نقش گروه های آموزشی و بازرسی بر کیفیت عملکرد معلمان در مدارس
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 77 - 93
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
2 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
3 کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
4 کاردانی حسابداری ، دانشگاه آزاد واحد آباده
چکیده :
یکی از زیر بنایی ترين نهادهای تمامی جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است . براي دستيابي به آموزش و پرورشي مطلوب و هدفمند ، بايد با بينشي عميق متكي بر مطالعات جامع و با حصول صلاحيت هاي كاملاً تخصصي و حرفه اي و فعاليت هايي جهت دار و با در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف به برنامه ريزي پرداخت .گروههای آموزشی به عنوان مجامع آموزشی ، پرورشی و پژوهشی با این اندیشه به وجود آمده اند که ضمن برقراری تعامل و ارتباط سازنده بین دبیران و با جلب مشارکت آنان در فرآیند تعلیم و تربیت ، زمینه استفاده از تجارب و اطلاعات علمی ، آموزشی و حرفه ای صاحبنظران و دبیران در رابطه با روش های تدریس ، شیوه های اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تقویت زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی را فراهم آورند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ساختاری نقش گروه های آموزشی و بازرسی بر کیفیت عملکرد معلمان در مدارس و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمان هر جامعه ای، اصلی ترین عنصر تاثیرگذار بر پیشرفت و بقا یک جامعه اند و عملکرد بهینه آنان می تواند تضمین کننده موفقیت یک جامعه باشد . نقش گروه های آموزشی به عنوان مشاور ، ارزیاب، هماهنگ کننده و رهبر گروه در مدارس تأثیر قابل توجهی بر کیفیت عملکرد معلمان دارند .
یکی از زیر بنایی ترين نهادهای تمامی جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است . براي دستيابي به آموزش و پرورشي مطلوب و هدفمند ، بايد با بينشي عميق متكي بر مطالعات جامع و با حصول صلاحيت هاي كاملاً تخصصي و حرفه اي و فعاليت هايي جهت دار و با در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف به برنامه ريزي پرداخت .گروههای آموزشی به عنوان مجامع آموزشی ، پرورشی و پژوهشی با این اندیشه به وجود آمده اند که ضمن برقراری تعامل و ارتباط سازنده بین دبیران و با جلب مشارکت آنان در فرآیند تعلیم و تربیت ، زمینه استفاده از تجارب و اطلاعات علمی ، آموزشی و حرفه ای صاحبنظران و دبیران در رابطه با روش های تدریس ، شیوه های اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تقویت زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی را فراهم آورند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ساختاری نقش گروه های آموزشی و بازرسی بر کیفیت عملکرد معلمان در مدارس و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمان هر جامعه ای، اصلی ترین عنصر تاثیرگذار بر پیشرفت و بقا یک جامعه اند و عملکرد بهینه آنان می تواند تضمین کننده موفقیت یک جامعه باشد . نقش گروه های آموزشی به عنوان مشاور ، ارزیاب، هماهنگ کننده و رهبر گروه در مدارس تأثیر قابل توجهی بر کیفیت عملکرد معلمان دارند .
کلمات کلیدی :
معلم، عملکرد، گروه های آموزشی، کیفیت آموزش
معلم، عملکرد، گروه های آموزشی، کیفیت آموزش
-
418
-
10
-
1402/01/26
-
1402/02/18
-
1402/04/24