
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,074
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,346
بررسی نقش و جایگاه معلمان در بهبود و اجرای طرح ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 297 - 310
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه علوم تحقیقات تهران
2- دکترا روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده :
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است . دستیابی به آموزش و پرورشی پویا، موفق و اثربخش، نیازمند تحول عمیق و ریشه اي در این نهاد گسترده و سرنوشت ساز است . سند ملی تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحبنظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است . در این سند ،تعلیم و تربیت فرآیندی تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی که به منظور هدایت افراد جامعه به سوی آمادگی برای تحقق آگاهانه واختیاری مراتب حیات طیبه در همۀ ابعاد، زمینه های مناسب تکوین و تعالی پیوستۀ هویت ایشان را در راستای شکل گیری وپیشرفت جامعه صالح اسلامی فراهم می آورد . معلم عنصر کلیدی انتقال دانش و آموزش به دانش آموزان بوده و به عنوان مجریان اصلی و نقش آفرینان مهم سند تحول و در واقع کارگزار حقیقی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور محسوب می شوند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نقش و جایگاه معلمان در بهبود و اجرای طرح ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلم اثربخش معلمی است که با داشتن مهارت ها ، صلاحیت های حرفه ای و اخلاق معلمی ، علاوه بر فراهم آوردن زمینه مناسب برای یادگیری همه جانبه دانش آموزان ، همچون چراغ راهی در راستای اتخاذ سیاست های درست و پیشبرد هر چه بیشتر مفاد و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عمل نماید .
کلمات کلیدی :
- 1,653
- 17
- 1402/01/28
- 1402/03/06
- 1402/04/24