ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری فارسی، اختلال کم توجهی-بیش فعالی و عادی
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 1 - 15
نویسندگان : فرشته قنقره* 1 ، صبوری پنجعلی پور کاکرودی 2 ، زهرا زارعی 3

1 1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

3 کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه الزهرا (س)

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری فارسی، اختلال کم توجهی-بیش فعالی و کودکان عادی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان 9 تا 13 سال در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه ابتدا 60 دانش آموز از میان جامعه آماری به صورت در دسترس انتخاب گردید و سپس از بین آنها 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری فارسی و 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (با دامنه سنی 8 تا 12 سال) که در متغیرهای جمعیت شناختی همتا و کنترل شده بودند در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس فراخنای وکسلر (1991)، مقیاس رنگ- واژه ای استروپ (1935) و مقیاس ویسکانسین بود. آزمون های آماری استفاده شده آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون توکی بود. یافته ها نشان داد که بين دو گروه مورد مطالعه از نظر کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). به طوري كه کودکان با اختلال یادگیری فارسی نسبت به کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کارکردهای اجرایی ضیف تر بوده و در مولفه حافظه کاری و بازداری تفاوت معناداری داشتند ولی در مولفه تغییرپذیری تفاوت معنی داری یافت نشد.
کلمات کلیدی :
کارکردهای اجرایی، اختلال یادگیری فارسی، اختلال کم توجهی-بیش فعالی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !