
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات3,396
-
تعداد نویسندگان7,077
-
مقالات پذیرش شده1,331
-
مقالات رد شده2,065
-
درصد پذیرش39.19%
-
درصد عدم پذیرش60.81%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,060,543
بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان
دوره 5، شماره 47، اردیبهشت 1401، صفحات 61 - 45
1-
چکیده :
امروزه بطور کلی دوره کودکی اولین و حساسترین دوره زندگی آدمی است و اهمیت و جایگاه این دوران تا آنجاست که روانشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت غالباً از این دوران بهعنوان برجستهترین مرحله در تکوین شخصیت انسان نام میبرند. در دوران کودکي و نوجواني به جهت اينکه ارتباط با همسالان افزايش و وابستگی به والدین کاهش مییابد، سازگاری اجتماعي اهميت زيادي دارد. یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذار در افزایش تابآوری و سازگاری دانش آموزان، هوش اخلاقی اوست. پرداختن به اخلاق و بهویژه آموزش هوش اخلاقي در تأمين سلامت و سعادت دانشآموزان میتواند نقش مهمي را ايفا کند. بنابراین قصه گویی مبتنی بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی می تواند در پرورش مهارت های سازگارانه کودکان و همچنین افزایش تابآوری دانش آموزان در امور تحصیلی تأثیر زیادی داشته باشد. از طرفی تابآوری به معنای توانایی سازگاری مثبت با مصیبت و آسیب، یک موضوع روان شناختی است که در ارتباط با پاسخ فرد به تنش آسیبزا و موقعیت های مشکلآفرین زندگی بررسی شده است. از این رو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت موضوع به بررسی و بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان پرداخته شده است.
کلمات کلیدی :