اثربخشی ذهنآگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرائی و اضطراب کودکان نارساخوان
دوره 3، شماره 24، خرداد 99، صفحات 160 - 171
نویسندگان : وحید طالبی طادی * و فهیمه موسوی نجفی و حورا فروزنده اصفهانی و فاطمه رسولی جزی و فریده شمس قهفرخی
چکیده :
نارساخوانی در کودکان از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با آن مواجهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد. پژوهش حاضر نيمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان نارساخوان منطقه پیربکران اصفهان در سال تحصیلی 97 – 98 بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از کودکان نارساخوان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه چینش گردیدند. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه و هفتهای یک جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی،1387)، پرسشنامه کارکردهای اجرایی (جيوآ و دیگران، ۲۰۰۰) و پرسشنامه اضطراب اسپنس(اسپنس و همکاران، 2003) از موارد استفادهشده در این پژوهش بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر معناداری داشته است (001/0 < p ). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش کارکردهای اجرائی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
نارساخوانی در کودکان از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانیهای ویژه یادگیری با آن مواجهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد. پژوهش حاضر نيمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان نارساخوان منطقه پیربکران اصفهان در سال تحصیلی 97 – 98 بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از کودکان نارساخوان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه چینش گردیدند. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه و هفتهای یک جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی،1387)، پرسشنامه کارکردهای اجرایی (جيوآ و دیگران، ۲۰۰۰) و پرسشنامه اضطراب اسپنس(اسپنس و همکاران، 2003) از موارد استفادهشده در این پژوهش بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر معناداری داشته است (001/0 < p ). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش کارکردهای اجرائی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
کلمات کلیدی :
نارساخوانی، ذهنآگاهی، کارکردهای اجرائی، اضطراب
نارساخوانی، ذهنآگاهی، کارکردهای اجرائی، اضطراب
مشاهده مقاله
1,056
دانلود
0