اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر یادگیری الکترونیکی در دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهر تهران
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 196 - 208
نویسندگان : مریم قلیچی داغیان و آمنه سادات كاظمي *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر یادگیری الکترونیکی در دانش آموزان دخترمتوسطه دوم انجام شد. در پژوهش حاضر بر حسب نوع گردآوری دادهها از نوع طرحهای نیمه آزمایشی استفاده شد؛ طرح این پژوهش از نوع طرحهای پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 60 نفر انتخاب و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی، به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. این روش به گونه ای انجام شد که هر دو گروه از نظر پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتینکس و همکاران(2004) مورد آزمون قرار گرفتند. سپس به ارائه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه پرداخته شد اما برای گروه گواه هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش برای گروه آزمایش، پس آزمونهای یادگیری الکترونیکی از هر دو گروه به عمل آمد. بدین ترتیب داده های مورد نیاز برای تحلیل فرضیه های پژوهش جمع آوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش در گروه مداخله نشان داد که نمرات پس آزمون های یادگیری الکترونیکی نسبت به پیش آزمون های آن افزایش داشته است، اما این تفاوت در گروه کنترل دیده نشد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر و یادگیری الکترونیکی تاثیر معنا داری دارد. .
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر یادگیری الکترونیکی در دانش آموزان دخترمتوسطه دوم انجام شد. در پژوهش حاضر بر حسب نوع گردآوری دادهها از نوع طرحهای نیمه آزمایشی استفاده شد؛ طرح این پژوهش از نوع طرحهای پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 60 نفر انتخاب و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی، به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. این روش به گونه ای انجام شد که هر دو گروه از نظر پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتینکس و همکاران(2004) مورد آزمون قرار گرفتند. سپس به ارائه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه پرداخته شد اما برای گروه گواه هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش برای گروه آزمایش، پس آزمونهای یادگیری الکترونیکی از هر دو گروه به عمل آمد. بدین ترتیب داده های مورد نیاز برای تحلیل فرضیه های پژوهش جمع آوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش در گروه مداخله نشان داد که نمرات پس آزمون های یادگیری الکترونیکی نسبت به پیش آزمون های آن افزایش داشته است، اما این تفاوت در گروه کنترل دیده نشد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر و یادگیری الکترونیکی تاثیر معنا داری دارد. .
کلمات کلیدی :
آموزش پذیرش و تعهد، یادگیری الکترونیکی، دانش آموزان دختر، متوسطه دوم
آموزش پذیرش و تعهد، یادگیری الکترونیکی، دانش آموزان دختر، متوسطه دوم
مشاهده مقاله
223
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۷ آبان ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲