دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 80 - 98
نویسندگان : مهدی غلامی بادی *

چکیده :
هر از یکی اهداف مهم هر معلمی، دیدن نتیجه عملکرد کاری خود در پایان تدریس درس مورد نظر می باشد. بنابراین وقتی در این مسیر هرگونه چالشی ایجاد شود باید آن چالش حل و برطرف کند .یکی از مهم ترین چالش های پیش رو در حوزه ی آموزشی بحث بی انگیزگی و بی رغبتی در میان دانش آموزان می باشد. به خصوص درسی به نام کار و فناوری که امتحان کتبی ندارد و این عاملی می شود که دانش آموزان نسبت به مطالعه و انجام فعالیت های کتاب بی تفاوت شوند. بنابراین باید با حداکثر تلاش و در کوتاه ترین زمان بتوان این چالش را اصلاح کرده و به سمت بهترین نقطه هدف در زمینه ی ایجاد انگیزه بالا در بین آنان رسید. در این پژوهش سعی شده با مطالعه روش های علمی و انجام روش هایی جدید در تدریس کتاب کار و فناوری، که دیگر کلیشه ای نیستند، میزان رغبت و میل دانش آموزان را نسبت به این درس که به جهاتی، دارای شرایط خاصی در ارزیابی و نمره دهی می باشد، بالا برد. روش های نوین آموزشی در کلیه کلاس های پایه های هفتم، هشتم و نهم آموزشگاه آزادگان نطنز انجام شد و باعث بهبودی بالای 55 درصدی در نمرات دانش آموزان در نوبت اول 1403-1402 شد، مچنین رشد سه برابری کمیت و کیفیت آثار در نمایشگاه دست سازه ها و بازارچه کار و فناوری نسبت به دور نخست برپایی مشاهده شد.

کلمات کلیدی :
انگیزه، مشارکت، بازدهی یادگیری، کار گروهی، رقابت سالم، شرایط کارگاه مدرسه


مشاهده مقاله
80
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۸ آبان ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۳ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ اسفند ۱۴۰۳