دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 184 - 194
نویسندگان : وحید بنیسی * و زهرا رضوانی

چکیده :
سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی در دنیای امروزی شناخته می‌شود و برای توسعه مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، تفکر خلاق، ارتباطات اثربخش و ... به ویژه در مدارس، آموزش سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از اهداف آموزشی مطرح شده است. در این راستا، مدل‌های مختلفی برای آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان در مدارس ارائه شده است که برای توسعه مهارت‌های مورد نیاز بسیار موثر هستند. در این مقاله، دو مدل معروف آموزش سواد رسانه‌ای، مدل سواد رسانه‌ای رنی هابز و مدل سواد رسانه‌ای الیزابت تامن، معرفی و بررسی شدند. هر دو این مدل‌ها شامل پنج مهارت اصلی بودند که شامل تشخیص و دسته‌بندی پیام‌های رسانه‌ای، تحلیل و تفسیر محتوای رسانه‌ای، ارزیابی ارزش و اهمیت محتوای رسانه‌ای، خلق محتوای رسانه‌ای و انتشار محتوای رسانه‌ای بودند. استفاده از مدل‌های آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز برای مواجهه با محتوای رسانه‌ای در دنیای امروز را به دست آورند.

کلمات کلیدی :
مدل، سواد رسانه، دانش آموز، دوره دوم ابتدایی


مشاهده مقاله
258
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۰ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲