دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 157 - 164
نویسندگان : حدیث احمدی *

چکیده :
شادی و نشاط از جمله نیازهای مهم انسان هستند و می‌توانند در مقابله افراد با مشکلات و رویارویی با فشارها و ارتقاء بهره وری کار نقش بسزایی داشته باشند. شادی و نشاط با کارایی، امید، قدرت تفکر، موفقیت تحصیلی و کیفیت زندگی همراه است. شادی یک حالت دهنی و روانی مطلوب از خوشبختی است، که به کارایی بهتر مغز و عملکرد مفید سیستم عصبی کمک می کند. هر چه انسان شادتر زندگی کند، سطح کیفیت زندگی او نیز افزایش پیدا می کند. در سایه ی احساس شادی و رضایت از زندگی، ذهن انسان فعال شده و استعدادهای او شکوفا می شود. نشاط در محل کار به چگونگی رضایت افراد نسبت به کار و زندگی آنها اشاره دارد. مفهوم نشاط با رفاه ذهنی فرد مرتبط است. نشاط درمحل کار برای بهبود بهره وری در هر سازمانی بسیار حیاتی است. مسئله ای که باید در مرکز توجه و برنامه ریزی آموزش و پرورش قرار گیرد، این است که این دستگاه عظیم باید برای جلوگیری از پیری معلم و حفظ نشاط و شادابی او برنامه جامع، مستمر و متناسب با شرایط مختلف کشور داشته باشد. باید توجه داشته که معلم بی نشاط و بی طراوت می تواند نسلی بی نشاط و بی طراوت بوجود آورد و لذا تفاوت عمده در جدی گرفتن و جدی نگرفتن این مسئله در آموزش و پرورش است و موردی كه باید درصدد توجهات قرار گیرد این است كه این دستگاه عظیم باید برای جلوگیری از پیری معلم و حفظ نشاط و شادابی او برنامه جامع، مستمر و متناسب با شرایط مختلف كشور داشته باشد. بنا بر این ما در مقاله حاضر تصمیم داریم به عوامل موثر در نشاط معلمان بپردازیم.

کلمات کلیدی :
نشاط، شادی، معلم، کیفیت زندگی


مشاهده مقاله
281
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲