بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر مهارتهای توجه و تصمیمگیری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD)
دوره 2، شماره 21، اسفند 98، صفحات 118 - 127
نویسندگان : یاسین چناشکی *
چکیده :
هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر مهارتهای توجه و تصمیمگیری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالیADHD بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات تجربی مداخلهای بود که بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای نارسایی توجه بیش فعالی مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهرستان گنبد بودند که از میان آنها ۴۸ نفر بهعنوان نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شد و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و مداخله درمان موسیقیایی در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ۹۰ دقیقه اجرا گردید. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات آزمون توجه روزمره کودکان و تکلیف راهبردهای تصمیمگیری گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها برحسب روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفت که اطلاعات پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها : یافتههای حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان میدهد که موسیقیدرمانی بر مهارت توجه اثربخش بود (p< 0/01) همچنین موسیقی و موسیقیدرمانی بر مهارت تصمیمگیری مؤثر است ( p< 0/01 ). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که موسیقیدرمانی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ممکن است باعث بهبود عملکرد توجه و تصمیمگیری گردد لذا به متولیان امر، اعم از مراکز آموزشی خصوصی و عمومی (آموزشوپرورش ) توصیه میگردد جهت بهبود مهارتهای توجه و تصمیمگیری دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از موسیقیدرمانی استفاده کنند.
هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر مهارتهای توجه و تصمیمگیری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالیADHD بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات تجربی مداخلهای بود که بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای نارسایی توجه بیش فعالی مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهرستان گنبد بودند که از میان آنها ۴۸ نفر بهعنوان نمونه بهصورت در دسترس انتخاب شد و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و مداخله درمان موسیقیایی در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ۹۰ دقیقه اجرا گردید. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات آزمون توجه روزمره کودکان و تکلیف راهبردهای تصمیمگیری گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها برحسب روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفت که اطلاعات پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها : یافتههای حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان میدهد که موسیقیدرمانی بر مهارت توجه اثربخش بود (p< 0/01) همچنین موسیقی و موسیقیدرمانی بر مهارت تصمیمگیری مؤثر است ( p< 0/01 ). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که موسیقیدرمانی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ممکن است باعث بهبود عملکرد توجه و تصمیمگیری گردد لذا به متولیان امر، اعم از مراکز آموزشی خصوصی و عمومی (آموزشوپرورش ) توصیه میگردد جهت بهبود مهارتهای توجه و تصمیمگیری دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از موسیقیدرمانی استفاده کنند.
کلمات کلیدی :
موسیقیدرمانی، توجه، تصمیمگیری، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
موسیقیدرمانی، توجه، تصمیمگیری، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
مشاهده مقاله
1,116
دانلود
0