دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 225 - 242
نویسندگان : لیلا کامیاب نسب *

چکیده :
برنامه‌ریزی‌ های صحیح سواد زیست محیطی در مدارس که بخشی از دوران زندگی دانش‌ آموزان را تشکیل می‌دهد آنها را برای ورود به جامعه جهت تصمیم‌ گیریهای بزرگ آماده می‌کند، می‌تواند راهبردی برای آگاهی، دانش و مهارت لازم در درک و شناخت اهمیت طبیعت ارائه کند به طوریکه آنرا جزئی از فرهنگ و اخلاق جامعه نماید. بنابراین، وضعیت نامناسب سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی می تواند پیامدهای نامطلوبی در شناخت، نگرش و مهارت های عملی افراد در بزرگسالی داشته باشد و به تخریب سواد زیست محیطی بیانجامد. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت آموزش سواد زیست محیطی در دوره ابتدایی ازنظر معلمان شهرستان بوکان است. نوع پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر بوکان است که. بر اساس روش نمونه‌ گیری هدفمند متوالی، 11 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد با نظر به دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر بوکان، وضع موجود آموزش سواد زیست محیطی در دورة ابتدایی مناسب نیست. همچنین، در اهداف سواد زیست محیطی حیطه های شناختی، عاطفی و عملی، در محتوا، تناسب با دوره رشد کودکان ابتدایی و رعایت اصول حاکم بر انتخاب و سازماندهای محتوا، در روش های یاددهی-یادگیری، شیوه های تعاملی، فعال، غیرمستقیم و فناورانه، در شیوه های ارزشیابی، روش های مشاهده ای، مستقیم و شناختی، در مورد فضای آموزشی، رعایت اصل هماهنگی با نیازهای عاطفی و طراحی فضای آموزشی طبیعت گرایانه و در زمینۀ منابع و ابزار یادگیری، توجه به تنوع و تناسب منابع و ابزارهای یادگیری با رشد شناختی کودکان پیش‌ دبستانی مورد تأکید قرار گرفته اند. نتیجه کلی این مطالعه حاکی از آن است که برای بهبود آموزش سواد زیست محیطی در دورة ابتدایی باید رویکردی جامع، علمی و نو در تمامی ابعاد آن را بکار گرفت.

کلمات کلیدی :
سواد زیست محیطی، دوره ایتدایی، معلمان


مشاهده مقاله
273
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲