بررسی و تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس میزان توجه به آموزش مؤلفههای سواد رسانهای
دوره 3، شماره 25، تیر 99، صفحات 64 - 77
نویسندگان : پریسا اقبالیان نورانی زاده * و امین رضوانی و هادی حمصی جزی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی به مقوله آموزش سواد رسانهای است که به روش توصیفی – تحلیلی انجامشده است و شامل فراوانی، درصد فراوانی و نمودار است. در این پژوهش که با روش تحلیل محتوا انجامشده، محتوای متنی، تصویر و پرسشها به روش کیفی بررسی گردیده است، جامعه آماری این تحقیق کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-98 میباشد یافتههای پژوهش استخراج پنج مؤلفهی 1-وجود محتوایی درباره یک رسانه 2-وجود محتوایی در جهت فهم رسانهها 3- وجود محتوایی در جهت ارائه توضیحات نسبت به استفاده صحیح از رسانهها 4- وجود محتوایی در جهت بیان تهدیدات و مضرات رسانهها 5- وجود محتوایی در جهت مقابله با تهدیدات و چالشها را برای آموزش سواد رسانهای نشان دادند. نتایج بیانگر این بود که درمجموع آیتم های مرتبط با آموزش سواد رسانهای برابر 125 آیتم بوده که بخش محتوای متنی آن 56 آیتم و بخش محتوای تصویری آن 15 آیتم و بخش محتوای پرسشی آن 54 آیتم را به خود اختصاص دادهاند. نتیجه فوق بیانگر این است که فراوانی آیتمهای متنی بیشتر از تصویری بوده و میتوان گفت که در متن کتاب به رسانه، کاربرد و استفاده صحیح از آن اشارهشده اما به تهدیدات و مضرات رسانهها پرداخته نشده است. در بررسی میزان توجه کتاب به پرسشها باید گفت که پرسشها در جهت بیان استفاده از رسانهها و تحلیل و استفاده درست از آن میباشند اما همانند متن و تصویر به بیان راه مقابله با تهدیدات رسانهها اختصاص نیافته است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی به مقوله آموزش سواد رسانهای است که به روش توصیفی – تحلیلی انجامشده است و شامل فراوانی، درصد فراوانی و نمودار است. در این پژوهش که با روش تحلیل محتوا انجامشده، محتوای متنی، تصویر و پرسشها به روش کیفی بررسی گردیده است، جامعه آماری این تحقیق کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-98 میباشد یافتههای پژوهش استخراج پنج مؤلفهی 1-وجود محتوایی درباره یک رسانه 2-وجود محتوایی در جهت فهم رسانهها 3- وجود محتوایی در جهت ارائه توضیحات نسبت به استفاده صحیح از رسانهها 4- وجود محتوایی در جهت بیان تهدیدات و مضرات رسانهها 5- وجود محتوایی در جهت مقابله با تهدیدات و چالشها را برای آموزش سواد رسانهای نشان دادند. نتایج بیانگر این بود که درمجموع آیتم های مرتبط با آموزش سواد رسانهای برابر 125 آیتم بوده که بخش محتوای متنی آن 56 آیتم و بخش محتوای تصویری آن 15 آیتم و بخش محتوای پرسشی آن 54 آیتم را به خود اختصاص دادهاند. نتیجه فوق بیانگر این است که فراوانی آیتمهای متنی بیشتر از تصویری بوده و میتوان گفت که در متن کتاب به رسانه، کاربرد و استفاده صحیح از آن اشارهشده اما به تهدیدات و مضرات رسانهها پرداخته نشده است. در بررسی میزان توجه کتاب به پرسشها باید گفت که پرسشها در جهت بیان استفاده از رسانهها و تحلیل و استفاده درست از آن میباشند اما همانند متن و تصویر به بیان راه مقابله با تهدیدات رسانهها اختصاص نیافته است.
کلمات کلیدی :
مؤلفه های سواد رسانهای، تفکر و پژوهش، پایه ششم ابتدایی، آموزش
مؤلفه های سواد رسانهای، تفکر و پژوهش، پایه ششم ابتدایی، آموزش
مشاهده مقاله
941
دانلود
0