دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 36 - 49
نویسندگان : رویا طراقی *

چکیده :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اعتماد سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای معلمان مدارس دوره متوسط اول بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق توصیفی – همبستگی بوده است که داده‌های تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از معلمان مدارس دوره متوسطه اول در شهر تهران بوده که به منظور نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی مورگان 363 نفر برآورد شده است. در این تحقیق به منظور سنجش متغیر سلامت سازمانی از پرسشنامه ساعتچی و همکاران (1389)، برای سنجش متغیر اعتماد سازمانی از پرسشنامه یو و کاناواتاناچایی (2002) و برای سنجش متغیر اخلاق حرفه‌ای از پرسشنامه کادوزیر (2002) استفاده شده است. داده‌های حاصل از پرسشنامه در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شده است. نتایج حاصل از معادلات ساختاری و آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که سلامت سازمانی بر اعتماد سازمانی و اخلاق حرفه‌ای تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین این تحقیق نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای در رابطه سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی را تأیید نموده است.

کلمات کلیدی :
سلامت سازمانی، اعتماد سازمانی، اخلاق حرفه‌ای معلمان.


مشاهده مقاله
266
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۳ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲