دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 1 - 12
نویسندگان : راحله سالاری * و زهرا نوری و مجید نوری و میثم فروتن و طیبه علی‌زاده

چکیده :
وضعیت آموزش نامناسب ریاضی در کشور و مشکلات دانش‌آموزان در درس ریاضی در تمام سطوح تحصیلی مشاهده می‌شود. اکثر دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی نگرش مثبتی ندارند و نوعی بیزاری خودآموخته در آنها بوجود آمده است. پژوهش‌های داخلی کشور و مشکلات آموزشی ناشی از شیوه تدریس اغلب معلمان که در تدریس شان کمتر دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری مفاهیم شرکت می‌دهند، ایجاب می‌کند که به روش‌های مناسب‌تری در امر یادگیری- یاددهی پرداخته شود. استفاده از بازی‌ها روش بسیار خوبی برای درگیر کردن دانش‌آموزان در درس ریاضی است. آموزش ریاضیات با استفاده از بازی و فعالیت‌ها باعث افزایش علاقه، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود. همچنین آموزش از طریق بازی تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی می‌شود. بازی و ورزش باعث می‌شوند تا دروس با یکدیگر تلفیق شوند و بازی‌ها کمک می‌کنند تا مفاهیم ریاضی با سرگرمی‌ها تلفیق شوند و به کاهش تأثیر منفی بر اساس تجربیات ناموفق گذشته در ریاضیات کمک می‌کنند؛ بنابراین اقدام پژوهی حاضر با هدف تلفیق بازی‌های حرکتی و جنبشی با درس ریاضی، جهت بهبود عملکرد دانش‌آموزان آموزشگاه انقلاب در درس ریاضی و جذابیت درس تربیت‌بدنی و ریاضی انجام شد. برای رسیدن به دیدگاه منسجم و گردآوری اطلاعات جهت ارائه راهکارهای پیشنهادی از 1- نظرسنجی از دانش‌آموزان کلاس پنجم در بستر برنامه شاد 2- نظرسنجی از والدین 3- مصاحبه با معاون آموزشی و 4- پیشینه پژوهش و منابع موجود استفاده شد. سپس راهکاراهایی جهت رفع مشکل موجود طرح و اجرا شد. پس از اجرای راهکارهای ارائه شده نتایج شواهد 2 نشان داد که دانش‌آموزان کلاس پنجم نسبت به درس ریاضی علاقه پیدا کرده‌اند و دیگر دیدگاه منفی و ناخوشایندی نسبت به این واحد درسی ندارند. همچنین نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نشان داد که 90 درصد دانش‌آموزان به حد تسلط یادگیری رسیده‌اند.

کلمات کلیدی :
تلفیق، بازی، جنبشی- حرکتی، تربیت بدنی، ریاضی


مشاهده مقاله
317
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۶ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲