دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 99 - 111
نویسندگان : نوشین کمانگر و ساینا سهیلی و کیوان کاکابرایی *

چکیده :
دوران کرونا و پس از آن مردم به‌ویژه گروهی حساس از جمله نوجوانان را با بحران گسترده‌ جسمی و روانی روبه‌رو ساخت. ازاین‌رو مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش حل مسئله بر بهزیستی ذهنی و تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر در معرض خطر در دوران پساکرونا صورت گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان دختر در معرض خطر در دوران پساکرونا در شهر کرمانشاه بودند که به‌صورت در دسترس 30 نفر وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌ای سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، استاندارد بهزیستی ذهنی کی‌یز و راهبردهای تنظیم هیجان گراس بود. داده‌ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از شاخص‌های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد 30 دانش‌آموز بین ۱۵ تا ۱۸ سال با میانگین سنی ۰۸/۱ ± ۲/۱۶ مورد بررسی قرار گرفتند. نمره کل و نمره ابعاد پرسشنامه بهزیستی ذهنی بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (05/0<P) اما نمره کل و نمره ابعاد پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0>P). شاید بتوان از آموزش حل مسئله را برای بهبود وضعیت تنظیم شناختی هیجان استفاده کرد؛ اما تأثیر آن بر بهزیستی ذهنی مشخص نیست.

کلمات کلیدی :
آموزش حل مسئله، بهزیستی ذهنی، تنظیم شناختی هیجان


مشاهده مقاله
30
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ آذر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ اسفند ۱۴۰۳