نقش اضطراب و روابط موضوعی مادران در پیشبینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی
دوره 7، شماره 72، خرداد 1403، صفحات 1 - 12
نویسندگان : سمانه عباسی و اعظم زارع *
چکیده :
اختلال اضطراب جدایی یکی از رایجترین اختلالات روانی در بین کودکان و نوجوانان است و لذا با توجه به شیوع این اختلال در کودکان و آثار زیانبار آن بر رشد و عملکرد کودکان و جلوگیری از تداوم و درمان آن، پژوهش در حوزه کودک و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اضطراب و روابط موضوعی مادران در پیشبینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر قم در سال 1400 بود که تعداد آنها براساس آمار اخذشده از اداره آموزش و پرورش برابر با 23864نفر بود. نمونه آماری شامل 378نفر از اعضای جامعه آماری مذکور بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای بهکار گرفتهشده شامل مقياس سنجش اضطراب جدايي هان و همکاران(2003) و پرسشنامه اضطراب بک(1990) و مقياس روابط موضوعي بل(1995) بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان نرمافزار SPSS نسخه26 استفاده شد. نتایج نشان داد که حدود 6/13درصد واریانس اضطراب جدایی کودکان توسط اضطراب مادران و زیرمقیاسهای روابط موضوعی مادران پیشبینی میشود. اضطراب مادران رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی کودکان دارد. دلبستگی ناایمن، بیگانگی، بیکفایتی اجتماعی و خودمیانبینی رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی کودکان دارند. از بین متغیرهای پژوهش، بیگانگی در پیشبینی اضطراب جدایی کودکان در رتبه اول قرار دارد.
اختلال اضطراب جدایی یکی از رایجترین اختلالات روانی در بین کودکان و نوجوانان است و لذا با توجه به شیوع این اختلال در کودکان و آثار زیانبار آن بر رشد و عملکرد کودکان و جلوگیری از تداوم و درمان آن، پژوهش در حوزه کودک و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اضطراب و روابط موضوعی مادران در پیشبینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر قم در سال 1400 بود که تعداد آنها براساس آمار اخذشده از اداره آموزش و پرورش برابر با 23864نفر بود. نمونه آماری شامل 378نفر از اعضای جامعه آماری مذکور بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای بهکار گرفتهشده شامل مقياس سنجش اضطراب جدايي هان و همکاران(2003) و پرسشنامه اضطراب بک(1990) و مقياس روابط موضوعي بل(1995) بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان نرمافزار SPSS نسخه26 استفاده شد. نتایج نشان داد که حدود 6/13درصد واریانس اضطراب جدایی کودکان توسط اضطراب مادران و زیرمقیاسهای روابط موضوعی مادران پیشبینی میشود. اضطراب مادران رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی کودکان دارد. دلبستگی ناایمن، بیگانگی، بیکفایتی اجتماعی و خودمیانبینی رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی کودکان دارند. از بین متغیرهای پژوهش، بیگانگی در پیشبینی اضطراب جدایی کودکان در رتبه اول قرار دارد.
کلمات کلیدی :
اضطراب، روابط موضوعی، اضطراب جدایی، مادران، کودکان دبستانی
اضطراب، روابط موضوعی، اضطراب جدایی، مادران، کودکان دبستانی
مشاهده مقاله
220
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ تیر ۱۴۰۳