پیش بینی اصالت شخصیت براساس ابعاد شخصیت نئو و مکانیسم های دفاعی در معلمان شهرستان خلخال
دوره 6، شماره 64، مهر 1402، صفحات 103 - 115
نویسندگان : مهسا کارگر هشجین و همام مویدفر *
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اصالت شخصیت براساس ابعاد شخصیت نئو و مکانیسم های دفاعی در معلمان خلخال بود. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی معلمان شهرستان خلخال در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این جامعه تعداد 325 معلم به روش نمونهگیری طبقه ای نسبی تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس اصالت (AS)، پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامه سبکهای دفاعی (DSQ) بود. روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش ورود برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار (SPSS-24) استفاده شد. همچنین، سطح معنیداری برابر 001/0p< در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین نمره ویژگیهای شخصیتی نئو و مکانیسمهای دفاعی با ابعاد اصالت شخصیت همبستگی معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج بیانگر آن بود که رواننژندی، برونگرایی، گشوده بودن و وظیفهشناسی توانایی پیشبینی اصالت شخصیت را داشتند. از طرفی، مکانیسمهای رشدیافته، رشدنایافته و نوروتیک توانستند اصالت شخصیت را در معلمان پیشبینی کنند. بنابراین، با توجه به اهمیت اصالت، باید به بهبود و تقویت ویژگیهای مثبت شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی رشدیافته توجه شود.
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اصالت شخصیت براساس ابعاد شخصیت نئو و مکانیسم های دفاعی در معلمان خلخال بود. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی معلمان شهرستان خلخال در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این جامعه تعداد 325 معلم به روش نمونهگیری طبقه ای نسبی تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس اصالت (AS)، پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامه سبکهای دفاعی (DSQ) بود. روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش ورود برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار (SPSS-24) استفاده شد. همچنین، سطح معنیداری برابر 001/0p< در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین نمره ویژگیهای شخصیتی نئو و مکانیسمهای دفاعی با ابعاد اصالت شخصیت همبستگی معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج بیانگر آن بود که رواننژندی، برونگرایی، گشوده بودن و وظیفهشناسی توانایی پیشبینی اصالت شخصیت را داشتند. از طرفی، مکانیسمهای رشدیافته، رشدنایافته و نوروتیک توانستند اصالت شخصیت را در معلمان پیشبینی کنند. بنابراین، با توجه به اهمیت اصالت، باید به بهبود و تقویت ویژگیهای مثبت شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی رشدیافته توجه شود.
کلمات کلیدی :
اصالت شخصیت، ابعاد شخصیت، مکانیسم های دفاعی
اصالت شخصیت، ابعاد شخصیت، مکانیسم های دفاعی
مشاهده مقاله
309
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۰ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۲