دوره 7، شماره 80، بهمن 1403، صفحات 17 - 32
نویسندگان : عزت الله کردمیرزا نیکوزاده * و عاطفه کریمی فرد

چکیده :
هدف این تحقیق بررسی کارآمدی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حافظه کاری، انعطاف پذیری و اعتيادپذيري دانشجويان است. این پژوهش از نوع هدف کاربردی از نظر شیوه اجرا، نیمه آزمایشي با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه های شهر تهران مراجعه کننده به کلینیک های درمانی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای گذاری شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون حافظه کاری وکسلر، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی بوند و همکاران و پرسشنامه شخصیت چندبعدی مینه سوتا بوده که روایی و پایایی آنها تایید شده است. روش اجرا به این صورت بود که ابتدا پیش آزمون بر روی اعضای گروه های آزمایش و گواه اجرا شد. سپس زوجین گروه های آزمایش در معرض متغیرمستقل (شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) قرار گرفتند. اما گروه کنترل در مقابل این متغیرها قرار نگرفت، در انتها این دو گروه در مقابل پس آزمون قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود عملکرد حافظه کاری، بهبود انعطاف پذیری و کاهش اعتیاد پذیری دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری داشته است. با توجه به نتایج مطالعه می توان از این روش درمانی برای درمان اختلالات مربوط به حافظه کاری، انعطاف پذیری و اعتيادپذيري در کلینیک های درمانی بکارگرفت.

کلمات کلیدی :
اعتيادپذيري، حافظه کاری، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، انعطاف پذیری


مشاهده مقاله
38
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ آبان ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۲ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۵ اسفند ۱۴۰۳