پیش بینی امید به زندگی بر اساس خود تمایز یافتگی و خرسندی زناشویی با میانجیگری سرزندگی ذهنی در معلمان متأهل شهرستان طارم
دوره 7، شماره 79، دی 1403، صفحات 43 - 70
نویسندگان : فاطمه کریمی * و محمد کاظم سلامت
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، پیش بینی امید به زندگی براساس خرسندی زناشویی و خود تمایزیافتگی با میانجی گیری سرزندگی ذهنی در معلمان متاهل شهرستان طارم بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردي و از لحاظ روش شناسی توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلّمان متاهل شهرستان طارم به تعداد 842 نفر بودند که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. تعداد 287 نفر از این جامعه با روش نمونه گیری در دسترس با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه 12 سوألی امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991)، پرسشنامه کوتاه شده یا 18 سوألی خودتمایزیافتگی دریک و مورداک (2015)، پرسشنامه 10 سوألی خرسندی زناشویی آزرین، ناستر و جونز (1999) و پرسشنامه7 سوألی سرزندگی ذهنی رایان و فردریک (1997) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-27 و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل¬مسیر) استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان داد که، از بین مسیرهای خرسندی زناشویی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین بین مسیرهای خود تمایزیافتگی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین بین مسیرهای سرزندگی ذهنی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین از بین مسیرهای غیرمستقیم خرسندی زناشویی بر امید به زندگی با تاکید بر نقش میانجی سرزندگی ذهنی تاثیر دارد (0.05> p). همچنین خودتمایزیافتگی با نقش میانجی سرزندگ ذهنی بر امید به زندگی تاثیر معنی داری داشت (0.05> p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، لزوم توجه، برنامه ریزی و مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این موقعیت ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. موقعیت های شغلی با اثرگذاری بر منابع روان شناختی، از جمله امید به زندگی، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان شناختی معلمان متاهل می باشند.
هدف اصلی این پژوهش، پیش بینی امید به زندگی براساس خرسندی زناشویی و خود تمایزیافتگی با میانجی گیری سرزندگی ذهنی در معلمان متاهل شهرستان طارم بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردي و از لحاظ روش شناسی توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلّمان متاهل شهرستان طارم به تعداد 842 نفر بودند که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. تعداد 287 نفر از این جامعه با روش نمونه گیری در دسترس با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه 12 سوألی امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991)، پرسشنامه کوتاه شده یا 18 سوألی خودتمایزیافتگی دریک و مورداک (2015)، پرسشنامه 10 سوألی خرسندی زناشویی آزرین، ناستر و جونز (1999) و پرسشنامه7 سوألی سرزندگی ذهنی رایان و فردریک (1997) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-27 و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل¬مسیر) استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش نشان داد که، از بین مسیرهای خرسندی زناشویی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین بین مسیرهای خود تمایزیافتگی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین بین مسیرهای سرزندگی ذهنی بر امید به زندگی تاثیر مستقیم و مثبت دارند (0.05> p). همچنین از بین مسیرهای غیرمستقیم خرسندی زناشویی بر امید به زندگی با تاکید بر نقش میانجی سرزندگی ذهنی تاثیر دارد (0.05> p). همچنین خودتمایزیافتگی با نقش میانجی سرزندگ ذهنی بر امید به زندگی تاثیر معنی داری داشت (0.05> p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، لزوم توجه، برنامه ریزی و مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این موقعیت ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. موقعیت های شغلی با اثرگذاری بر منابع روان شناختی، از جمله امید به زندگی، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان شناختی معلمان متاهل می باشند.
کلمات کلیدی :
امید به زندگی، سرزندگی ذهنی، خود تمایز یافتگی، خرسندی زناشویی
امید به زندگی، سرزندگی ذهنی، خود تمایز یافتگی، خرسندی زناشویی
مشاهده مقاله
18
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ دی ۱۴۰۳