اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان در معرض خطر
دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 48 - 63
نویسندگان : فاطمه یوسف وند * و فرشته یوسف زاده و سحر چشمه سیاهی و سعید شاویسی زاد
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان در معرض خطر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري كليه نوجوانان دختر در معرض خطر شهر خرم آباد بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر براساس معیارهای ورود وخروج انتخاب و بطور کاملا تصادفی در دوگروه دو گروه آزمایشی و گواه (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده افسردگی بک (1996) و اضطراب نجاریان (1374) بود و جهت سنجيدن آموزش مهارت حل مسئله از پروتكل آموزشي هشت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین افسردگی دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش افسردگی دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین اضطراب دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش اضطراب دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش شده است.
هدف از اين پژوهش، تعيين بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان در معرض خطر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري كليه نوجوانان دختر در معرض خطر شهر خرم آباد بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر براساس معیارهای ورود وخروج انتخاب و بطور کاملا تصادفی در دوگروه دو گروه آزمایشی و گواه (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده افسردگی بک (1996) و اضطراب نجاریان (1374) بود و جهت سنجيدن آموزش مهارت حل مسئله از پروتكل آموزشي هشت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین افسردگی دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش افسردگی دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین اضطراب دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش اضطراب دختران نوجوان در معرض خطر گروه آزمایش شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش مهارت حل مسئله، افسردگی، اضطراب، دختران نوجوان در معرض خطر
آموزش مهارت حل مسئله، افسردگی، اضطراب، دختران نوجوان در معرض خطر
مشاهده مقاله
146
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ فروردین ۱۴۰۴
تاریخ پذیرش
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴