تاثیر ویژگی های اجتماعی-روانی محیط آموزش بر رفتار و گرایش های دانش اموزان
دوره 7، شماره 74، مرداد 1403، صفحات 80 - 96
نویسندگان : کرم الله جوانمرد * و معصومه حسنوند
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی های اجتماعی-روانی محیط آموزش بر رفتار و گرایشهای دانش اموزان بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه این پژوهش شامل 80 نفر از بین کل جامعه آماری دانش آموزان مدارس شهرستان الشتر بود.روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود و از پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف (DREEM) بر روي آن اجرا گرديده كه جهت آزمون فرضيه از روش آماري ضريب هم بستگي پيرسون استفاده گرديده و چون t حامل 273/9 از اعتبار جهت پايايي ضريب هم بستگي استفاده شده است و چون t حامل 273/1 از اعتبار جهت پایایی ضریبا همبستگی از t جدول 676/. در سطح معنی داری 5% بزرگتر است پس می توان گفت که فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان داد که ویژگیهای اجتماعی و روانی محیط آموزش میتواند تأثیر زیادی بر رفتار و گرایشهای دانشآموزان داشته باشد. یک محیط آموزشی که از احترام به دانشآموزان پرداخته و ایشان را حمایت کند، باعث افزایش اعتماد بهنفس، کاهش استرس و بهبود روحیه در دانشآموزان میشود. محیطی که به دانشآموزان اجازه میدهد تا توانمندیها و استعدادهای خود را شناخته و تقویت کنند، باعث افزایش انگیزه و تعهد آنها به یادگیری میشود و بین تاثیر ویژگی های اجتماعی-روانی محیط آموزشی و رفتار و گرایش دانشآموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی های اجتماعی-روانی محیط آموزش بر رفتار و گرایشهای دانش اموزان بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه این پژوهش شامل 80 نفر از بین کل جامعه آماری دانش آموزان مدارس شهرستان الشتر بود.روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود و از پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف (DREEM) بر روي آن اجرا گرديده كه جهت آزمون فرضيه از روش آماري ضريب هم بستگي پيرسون استفاده گرديده و چون t حامل 273/9 از اعتبار جهت پايايي ضريب هم بستگي استفاده شده است و چون t حامل 273/1 از اعتبار جهت پایایی ضریبا همبستگی از t جدول 676/. در سطح معنی داری 5% بزرگتر است پس می توان گفت که فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان داد که ویژگیهای اجتماعی و روانی محیط آموزش میتواند تأثیر زیادی بر رفتار و گرایشهای دانشآموزان داشته باشد. یک محیط آموزشی که از احترام به دانشآموزان پرداخته و ایشان را حمایت کند، باعث افزایش اعتماد بهنفس، کاهش استرس و بهبود روحیه در دانشآموزان میشود. محیطی که به دانشآموزان اجازه میدهد تا توانمندیها و استعدادهای خود را شناخته و تقویت کنند، باعث افزایش انگیزه و تعهد آنها به یادگیری میشود و بین تاثیر ویژگی های اجتماعی-روانی محیط آموزشی و رفتار و گرایش دانشآموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی :
ویژگی های اجتماعی-روانی، محیط آموزشی، دانشآموزان
ویژگی های اجتماعی-روانی، محیط آموزشی، دانشآموزان
مشاهده مقاله
169
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۳۱ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ مرداد ۱۴۰۳