اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اهواز
دوره 7، شماره 77، آبان 1403، صفحات 51 - 66
نویسندگان : زهرا دشت بزرگی * و سهام ناصری
چکیده :
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اهواز بود. روش پژوهش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀی آماری پژوهش کلیه ی شامل زنان 20-40 ساله مبتلا به ام اس بود که در نیمه دوم 1402 و نیمه اول سال 1403 به سازمان بهزیستی شهر اهواز مراجعه نمودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی گمارش تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگذاری شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005، DTS)، پرسشنامه درد وست هاون پیل (1985، WHYMPI) و پرسشنامه اضطراب بک (1994، BAI) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه ای و هفته ای یک بار تحت مدخله ای آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی سگال، ویلیامز و تیزدل (2002) قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه ها در پس آزمون شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). در نتیجه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به عنوان درمانی موثر برای کاهش شدت درد و اضطراب و افزایش تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مورد استفاده قرار گیرد.
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اهواز بود. روش پژوهش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀی آماری پژوهش کلیه ی شامل زنان 20-40 ساله مبتلا به ام اس بود که در نیمه دوم 1402 و نیمه اول سال 1403 به سازمان بهزیستی شهر اهواز مراجعه نمودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی گمارش تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگذاری شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005، DTS)، پرسشنامه درد وست هاون پیل (1985، WHYMPI) و پرسشنامه اضطراب بک (1994، BAI) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه ای و هفته ای یک بار تحت مدخله ای آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی سگال، ویلیامز و تیزدل (2002) قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه ها در پس آزمون شدت درد، اضطراب و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). در نتیجه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به عنوان درمانی موثر برای کاهش شدت درد و اضطراب و افزایش تحمل پریشانی در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
اضطراب، تحمل پریشانی، درد، ذهن آگاهی، مولتیپل اسکلروزیس.
اضطراب، تحمل پریشانی، درد، ذهن آگاهی، مولتیپل اسکلروزیس.
مشاهده مقاله
44
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آذر ۱۴۰۳