دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 1 - 14
نویسندگان : آذر عروجی و انیس شیری و حمیدرضا شمس راوندی *

چکیده :
‌پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و از نمونه طرح‌های همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه نهم مدارس شهرستان کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود که از میان آن‌ها دانش‌آموان پایه نهم مدرسه سعدی با حجم ۱۰۳ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور سنجش انگیزش تحصیلی از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هار‌تر (۱۹۸۱) استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان معدل نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد بررسی قرارگرفت. داده‌ها با استفاده از آمارتوصیفی و آماراستنباطی از‌جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرم‌افزار 26-spss تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین پیشرفت تحصیلی با متغیر‌های انگیزش تحصیلی (r=0/۲۹۳ ، P<۰٫۰۱)، انگیزش درونی (r=۰٫۳۱۳ ، P<۰٫۰۱) و انگیزش بیرونی (r=۰٫۲۰۴ ، P<۰٫۰۵) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به‌طوری که با افزایش انگیزش تحصیلی، میزان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد ۸ درصد از تغییرات متغیر پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش تحصیلی قابل تبیین است. لذا باتوجه به اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان آموزشی بیش از پیش به مقوله انگیزش توجه نشان داده و زمینه رشد و شکوفایی دانش‌آموزان را فراهم کنند.

کلمات کلیدی :
انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، دانش‌آموزان


مشاهده مقاله
476
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۱ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۱ آبان ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲