مقایسه تعامل والد- کودک، تنیدگی والدگری و منبع کنترل در والدین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
دوره 7، شماره 79، دی 1403، صفحات 97 - 110
نویسندگان : سید امید ستوده ناورودی * و مژگان ستوده ناورودی و نورا فرخی
چکیده :
در روند زندگی، اغلب خانوادهها با گسترهای از وقایع مثبت و در برخی موارد اتفاقات چالشانگیز مانند تولد کودک با نیازهای ویژه مواجه میشوند که این شرایط کارکرد خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تعامل والد- کودک، تنیدگی والدگری و منبع کنترل در والدین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع علی¬مقایسه ای بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش اموزان پایه ابتدایی شهر تالش در سه ماهه اول سال 1403 بود. حجم نمونه این پژوهش 116 نفر (56 والدین کودکان با اختلال یادگیری و60 والدین بدون اختلال یادگیری خاص) است که با توجه به شرایط ورود به پژوهش و به شیوه نمونه گیری در دسترس (والدین کودکان با اختلال یادگیری) و نمونه گیری هدفمند (والدین کودکان بدون اختلال یادگیری خاص) انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های تعامل والد کودک پانتا (۱۹۹۴)، تنیدگی والدگری آبيدین (۱۹۹0) و منبع کنترل لوینسون (1972) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS-ver20 انجام شد. نتایج نشان داد که بین تعامل والد کودک، تنیدگی والدگری و منبع کنترل در والدین با اختلال یادگیری خاص و عادی تفاوت معنی داری وجوددارد(05/0>P). از نتایج می توان نتیجه گرفت که والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری، سطح تنیدگی و احساس عدم کنترل بیشتری را تجربه خواهند کرد که این مساله آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.
در روند زندگی، اغلب خانوادهها با گسترهای از وقایع مثبت و در برخی موارد اتفاقات چالشانگیز مانند تولد کودک با نیازهای ویژه مواجه میشوند که این شرایط کارکرد خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تعامل والد- کودک، تنیدگی والدگری و منبع کنترل در والدین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع علی¬مقایسه ای بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش اموزان پایه ابتدایی شهر تالش در سه ماهه اول سال 1403 بود. حجم نمونه این پژوهش 116 نفر (56 والدین کودکان با اختلال یادگیری و60 والدین بدون اختلال یادگیری خاص) است که با توجه به شرایط ورود به پژوهش و به شیوه نمونه گیری در دسترس (والدین کودکان با اختلال یادگیری) و نمونه گیری هدفمند (والدین کودکان بدون اختلال یادگیری خاص) انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های تعامل والد کودک پانتا (۱۹۹۴)، تنیدگی والدگری آبيدین (۱۹۹0) و منبع کنترل لوینسون (1972) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS-ver20 انجام شد. نتایج نشان داد که بین تعامل والد کودک، تنیدگی والدگری و منبع کنترل در والدین با اختلال یادگیری خاص و عادی تفاوت معنی داری وجوددارد(05/0>P). از نتایج می توان نتیجه گرفت که والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری، سطح تنیدگی و احساس عدم کنترل بیشتری را تجربه خواهند کرد که این مساله آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.
کلمات کلیدی :
تعامل والد کودک، تنیدگی والدگری، منبع کنترل، والدین دارای اختلال یادگیری خاص
تعامل والد کودک، تنیدگی والدگری، منبع کنترل، والدین دارای اختلال یادگیری خاص
مشاهده مقاله
48
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۶ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ بهمن ۱۴۰۳