دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 116 - 128
نویسندگان : رضيه توجيه * و سيد احمد هاشمي

چکیده :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف رابطه احساس تنهايي،اضطراب و افسردگي با اعتياد به اينترنت در دانش آموزان استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي انجام گرفت. روش: روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر قير در سال تحصیلی 97/1396 بودند که تعداد آنها حدود2400نفر (1285نفر دختر و 1115 نفر پسر) هستند.نمونه اين پژوهش مشتمل بر 330 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم می باشد كه براي انتخاب آنها از روش نمونه گيري خوشه اي استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سنجش اضطراب و افسردگی DASS-21، مقیاس احساس تنهایی راسل (1978)و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) می باشد. یافته‌ها: نتايج نشان داد كه بين احساس تنهایی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي رابطه مثبت معني داري وجود دارد. بين اضطراب با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي رابطه مثبت معني داري وجود دارد. بين افسردگی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي رابطه مثبت معني داري وجود دارد. متغير احساس تنهایی با ضريب بتای 32/0، متغير اضطراب با ضريب بتای 28/0 و متغير افسردگی با ضريب بتای 23/0 می تواند به طور مثبت و معنی دار اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان استفاده كننده از شبكه هاي اجتماعي را پيش بينی کنند. نتيجه گيري: وابستگی به شبكه هاي اجتماعي و اعتیاد به اینترنت یک مساله جدی است، استفاده زیاد از اینترنت یک سطح روانشناختی یا گوش به زنگی ایجاد می نماید (برانگیختگی)، همچنین کم خوابی، کمی فعالیت و کم غذایی که نهایتا فرد را به سمت اضطراب، افسردگی و تنهایی سوق می دهد.

کلمات کلیدی :
اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی، اضطراب، افسردگی، شبكه هاي اجتماعي


مشاهده مقاله
23
دانلود
0
تاریخ دریافت
۳۰ دی ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۸ اسفند ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴