دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 30 - 46
نویسندگان : پریسا سلیمی * و فاطمه یزدانی پور و میلاد سلیمی

چکیده :
پژوهش حاضر به بررسي مقایسه و رابطه تفکر خلاق و تفكر انتقادي با قدرت حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر تیز هوش مقطع متوسطه در سال 1401 پرداخته است. روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان تيز هوش مقطع متوسطه مشغول تحصيل در مدرسه تيزهوشان شهر كرمانشاه در سال 1401 بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 150 نفر از دانش آموزان تيز هوش در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تفکر خلاق عابدی، آمادگي تفكر انتقادي كاليفرنيا و حل مسئله هپنر و پترسن بود. یافته‌ها نشان داد كه بين تفکر خلاق و سبك حل مسئله در دانش آموزان تيز هوش رابطه مثبت معني داري وجود دارد. بين تفكر انتقادي و سبك حل مسئله در دانش آموزان تيز هوش رابطه مثبت معني داري وجود دارد. متغير تفکر خلاق در زمینه انعطاف پذیری با ضريب بتای 30/0 و متغير تفكر انتقادي در زمینه استنباط با ضريب بتای 26/0 می توانند به طور مثبت و معنی داری سبك حل مسئله در دانش آموزان را پيش بينی کنند. همچنين، مقدار R2 نشان می دهد 41% از واريانس سبك حل مسئله در دانش آموزان توسط متغيرهای ياد شده تبيين می شود.

کلمات کلیدی :
تفکر خلاق، تفكر انتقادي، سبك حل مسئله


مشاهده مقاله
574
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۵ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲