شناسایی عناصر و رویکردهای تربیت اخلاقی و پرورش آن در دانشآموزان ابتدایی
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 254 - 270
نویسندگان : سمیه ایمانی *
چکیده :
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر و رویکردهای تربیت اخلاقی و پرورش آن در دانشآموزان ابتدایی میباشد. روش: این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و روش مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع (اسنادی) است. یافتهها: تربیت اخلاقی، آموزش اصول و ارزشهای اخلاقی و پرورش گرایشها و فضیلتهای اخلاقی است که در آن ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. اخلاق و تربيت اخلاقی، یکی از اركان اساسی فرهنگ بشری را تشكيل میدهد و به همين سبب اين موضوع از دير باز در فرهنگها مورد توجه بوده، و امروزه نيز در بسياری از كشورها مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است. نتیجهگیری: برای دستيابی به هدف تربيت اخلاقی، لازم است مدرسه و كلاس درس به محيطی تبديل گردد تا دانشآموزان بتوانند درباره معضلات اخلاقی تأمل كنند و با تصميمگيری جمعی مبتنی بر عدالت و انصاف آشنا شوند. بدين ترتيب، توانایی درک و فهم استقلال اخلاقی دانشآموزان به سطوح بالاتر ارتقا میيابد. روابط نزدیک، صميمي و همراه با احترام بين دانشآموزان و دستاندركاران مدرسه موجب میشود دانشآموزان محيط مدرسه را امن، عادلانه و مشوق يادگيری بدانند.
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر و رویکردهای تربیت اخلاقی و پرورش آن در دانشآموزان ابتدایی میباشد. روش: این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و روش مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع (اسنادی) است. یافتهها: تربیت اخلاقی، آموزش اصول و ارزشهای اخلاقی و پرورش گرایشها و فضیلتهای اخلاقی است که در آن ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. اخلاق و تربيت اخلاقی، یکی از اركان اساسی فرهنگ بشری را تشكيل میدهد و به همين سبب اين موضوع از دير باز در فرهنگها مورد توجه بوده، و امروزه نيز در بسياری از كشورها مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است. نتیجهگیری: برای دستيابی به هدف تربيت اخلاقی، لازم است مدرسه و كلاس درس به محيطی تبديل گردد تا دانشآموزان بتوانند درباره معضلات اخلاقی تأمل كنند و با تصميمگيری جمعی مبتنی بر عدالت و انصاف آشنا شوند. بدين ترتيب، توانایی درک و فهم استقلال اخلاقی دانشآموزان به سطوح بالاتر ارتقا میيابد. روابط نزدیک، صميمي و همراه با احترام بين دانشآموزان و دستاندركاران مدرسه موجب میشود دانشآموزان محيط مدرسه را امن، عادلانه و مشوق يادگيری بدانند.
کلمات کلیدی :
تربیت اخلاقی، عناصر تربیت اخلاقی، رویکردهای تربیت اخلاقی، دانشآموزان.
تربیت اخلاقی، عناصر تربیت اخلاقی، رویکردهای تربیت اخلاقی، دانشآموزان.
مشاهده مقاله
276
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۰ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲