اثربخشی آموزش فیزیک مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 98 - 109
نویسندگان : بهنام نظریان فارسانی *
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان پایه دهم شهر شیراز هستند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای بود بدین صورت که از بین مناطق مختلف شهر به صورت تصادفی منطقه 2 انتخاب شد سپس از بین مدارس متوسطه دوم یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و در نهایت از بین کلاسهای پایه دهم مدرسه یک کلاس 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و عملکرد تحصیلی بود که در پژوهش حاضر روایی پرسشنامههای توسط مختصصان مجرب مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها به ترتیب 72/0 و 86/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزار spss در دو بخش تحلیل توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و تحلیل استنباطی (کواریانس یک متغیره) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش فیزیک مبتنی بر موک تاثیر مثبت و معناداری بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش فیزیک مبتنی بر موک موجب افزایش اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میگردد.
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان پایه دهم شهر شیراز هستند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای بود بدین صورت که از بین مناطق مختلف شهر به صورت تصادفی منطقه 2 انتخاب شد سپس از بین مدارس متوسطه دوم یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و در نهایت از بین کلاسهای پایه دهم مدرسه یک کلاس 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و عملکرد تحصیلی بود که در پژوهش حاضر روایی پرسشنامههای توسط مختصصان مجرب مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها به ترتیب 72/0 و 86/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزار spss در دو بخش تحلیل توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و تحلیل استنباطی (کواریانس یک متغیره) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش فیزیک مبتنی بر موک تاثیر مثبت و معناداری بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش فیزیک مبتنی بر موک موجب افزایش اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میگردد.
کلمات کلیدی :
آموزش فیزیک مبتنی برموک، اشتیاق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان
آموزش فیزیک مبتنی برموک، اشتیاق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان
مشاهده مقاله
493
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ دی ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۶ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۰۶ تیر ۱۴۰۱