رابطه هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تابآوری در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان
دوره 2، شماره 14، مرداد 1398، صفحات 68 - 79
نویسندگان : مهناز کهریزه *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تاب آوری در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره ی سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 181 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامهی هوش معنوی کینگ، پرسشنامه سازگاری اجتماعی لامبرت و همکاران، پرسشنامه تاب آوری کارنر و دیویدسون و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامرید برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین هوش معنوی، سبک فرزندپروری مقتدرانه و تاب آوری با سازگاری اجتماعی همبستگی مثبت و بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و سبک فرزندپروری استبدادی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تابآوری قابلیت پیش بینی 40 درصد قابلیت پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان را دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تابآوری از متغیرهای مرتبط با سازگاری اجتماعی دانشآموزان میباشد که نیازمند توجه و برنامه ریزی است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تاب آوری در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره ی سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 181 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامهی هوش معنوی کینگ، پرسشنامه سازگاری اجتماعی لامبرت و همکاران، پرسشنامه تاب آوری کارنر و دیویدسون و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامرید برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین هوش معنوی، سبک فرزندپروری مقتدرانه و تاب آوری با سازگاری اجتماعی همبستگی مثبت و بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و سبک فرزندپروری استبدادی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تابآوری قابلیت پیش بینی 40 درصد قابلیت پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان را دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری و تابآوری از متغیرهای مرتبط با سازگاری اجتماعی دانشآموزان میباشد که نیازمند توجه و برنامه ریزی است.
کلمات کلیدی :
هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری، تابآوری، سازگاری اجتماعی، دانشآموزان.
هوش معنوی، سبکهای فرزندپروری، تابآوری، سازگاری اجتماعی، دانشآموزان.
مشاهده مقاله
1,157
دانلود
0