دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 287 - 296
نویسندگان : مریم انواری *

چکیده :
خواندن به عنوان يكي از عمده ترين روشهای كسب معلومات و دانش، بنیادی ترين حوزۀ يادگیری است و چنانچه مشكلات خواندن در دانش آموزان درمان نشود، به فراگیری دانش در دانش آموزان مبتلا به اين اختلال لطمه وارد مي شود . يكي از شايعترين انواع اختلالهای يادگیری، اختلال خواندن (نارساخوانی) است که با نقص در توانايي برای شناخت واژه ها، خواندن كند و نادرست و درک ضعیف در غیاب هوش پايین يا نقص ذهني قابل ملاحظه مشخص مي شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی های واجی بر عملکرد روخوانی و خواندن دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از بازی های نرم افزاری شناختی می تواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان داشته باشد . بازيهاي واجی منجر به تحریک مشکلاتی از قبیل واج شناسی ، صرف و نحو و درک مطلب در دانش آموزان دارای اختلال خواندن شده و در نتیجه فرصت تکرار و تمرین و مهارت ورزی را به شکل بازی و سرگرمی در یک بسته آموزشی در خانه یا مدرسه برای دانش آموز فراهم می آورند و بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مؤثر است .

کلمات کلیدی :
بازی های واجی، دانش آموزان، عملکرد خواندن، روخوانی


مشاهده مقاله
268
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲