بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام
دوره 2، شماره 19، دی 98، صفحات 55 - 64
نویسندگان : عاطفه ابراهیمی شادپی * و مادح دستمرد و مریم بخشش
چکیده :
موضوع این مقاله بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام به روش کتابخانهای(توصیفی-تحلیلی) است. که به علت گستردگی و همپوشانی مکاتب غربی فقط به بیان دیدگاه پیاژه و فروید پرداختیم. از نظر اسلام بازی در تعلیم و تربیت کودک تأثیر بسیاری دارد و باعث رشد همهجانبه ابعاد شخصیت او میشود. پیاژه معتقد است که فعالیتها و بازیهای کودک تحت تأثیر رشد ذهنی اوست و متناسب با رشد ذهنی او فعالیتها و بازیهایش پیچیدهتر میشود. فروید نیز بازی کودک را وسیلهای برای کسب لذت میداند که متناسب با رشد جنسی کودک بازیهایش تغییر میکند. به طور کلی هر سه دیدگاه بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود و در تعلیم وتربیت کودک مؤثر است. زیرا کودک در بازی مهارتهایی را فرامیگیرد که با آنها میتواند با محیط سازگار شود و در آینده هنگام برخورد با مشکلات رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
موضوع این مقاله بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام به روش کتابخانهای(توصیفی-تحلیلی) است. که به علت گستردگی و همپوشانی مکاتب غربی فقط به بیان دیدگاه پیاژه و فروید پرداختیم. از نظر اسلام بازی در تعلیم و تربیت کودک تأثیر بسیاری دارد و باعث رشد همهجانبه ابعاد شخصیت او میشود. پیاژه معتقد است که فعالیتها و بازیهای کودک تحت تأثیر رشد ذهنی اوست و متناسب با رشد ذهنی او فعالیتها و بازیهایش پیچیدهتر میشود. فروید نیز بازی کودک را وسیلهای برای کسب لذت میداند که متناسب با رشد جنسی کودک بازیهایش تغییر میکند. به طور کلی هر سه دیدگاه بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود و در تعلیم وتربیت کودک مؤثر است. زیرا کودک در بازی مهارتهایی را فرامیگیرد که با آنها میتواند با محیط سازگار شود و در آینده هنگام برخورد با مشکلات رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
کلمات کلیدی :
بازی، تعلیم و تربیت، بازی کودکان، مکاتب غربی، اسلام.
بازی، تعلیم و تربیت، بازی کودکان، مکاتب غربی، اسلام.
مشاهده مقاله
1,105
دانلود
0