دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 1 - 15
نویسندگان : فاطمه صداقتی عابدزاده * و جعفر امیری فرح آبادی

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری امنیت‌مدار و رفاه ذهنی با طفره‌روی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تربت حیدریه به روش توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 950 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شامل 610 نفر زن و 340 نفر مرد میباشد. 274 نفر از اعضای جامعه آماری از طریق نمونه گیری تصادفی طبقهای و فرمول كرجسي و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از سه پرسش نامه استاندارد رهبری امنیتمـدار کومـب (2011)، رفاه ذهنی سام آرام و محبوبی (1393) و پرسشنامه طفره‌روی اجتماعی جورج (1992) صورت گرفت. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 72/0، 78/0 و 81/0 به دست آمد. روایی صوری پرسشنامهها نیز از طریق نظرخواهی از استاد راهنما محترم مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون های آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین رهبری امنیت‌مدار و رفاه ذهنی با طفره‌روی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تربت حیدریه رابطه معناداری وجود دارد (721/0 =R). با توجه به آماره F تحلیل واریانس و سطح معناداری به دست آمده، می توان گفت که مدل رگرسیون پژوهش، مدل مناسبی بوده است و ضرایب استاندارد (Beta) نیز بر این دلالت داشتند که یک انحراف استاندارد تغییر در متغیر رهبری امنیت مدار، 68/0 کاهش طفره روی اجتماعی و یک انحراف استاندارد افزایش متغیر رفاه ذهنی، 57/0 کاهش متغیر طفره روی اجتماعی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تربت حیدریه را در پی خواهد داشت.

کلمات کلیدی :
رهبری امنیت‌مدار، رفاه ذهنی، طفره روی اجتماعی


مشاهده مقاله
21
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ شهریور ۱۴۰۳