دوره 4، شماره 43، دی 1400، صفحات 34 - 27
نویسندگان : آزاده نعمتی *

چکیده :
کتاب‌های درسی در هر نظام آموزشی می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد. هدف از این تحقیق نقد و بررسی کلی یک سری از کتب ملی آموزش زبان انگلیسی (متوسطه اول) به نام‌های Prospect 1, 2, 3 می‌باشد. این کتاب‌های تالیفی برای مدارس بر اساس الگو یارمحمدی (1380) مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. در الگو یارمحمدی (1380) کتاب‌ها را می‌توان از سه جنبه محتوای مطالب درسی، مهارت و کلیات ارزیابی کرد. از آنجا که کتاب‌های Prospect تازه تالیف گردیده است از همان سه جنبه محتوای مطالب درسی، مهارت و کلیات، کتاب‌های جدید مورد ارزیابی قرار گرفت و همزمان با کتاب‌های قدیم مقایسه شد. نتایج نشان داد که هرچند ممکن است هنوز نقطه ضعف‌های ی در کتاب وجود داشته باشد، از لحاظ 32 خصیصه و سه مؤلفه کلی، تلاش‌های مولفان در تهیه کتاب‌های جدید زبان انگلیسی بی اثر نبوده و کتاب‌های تالیفی جدید به نسبت کتاب‌های قبلی پیشرفت کرده‌اند.

کلمات کلیدی :
الگوی ارزیابی کتب درسی یارمحمدی (1380)، کتاب‌های زبان دوره متوسطه اول، نقد و بررسی کتب درسی